در هر ساختمانی که ساخته می‌شود قطعا از دستگاه‌های الکترونیکی زیادی استفاده می‌شود که باید از تمام این وسایل به گونه‌ای محافظت شود؛ با استفاده از تابلو برق این امر امکان پذیر خواهد بود. تابلو برق یک محفظه است که با متریال‌های متفاوت ساخته می‌شود برای مثال در ساخت تابلو برق ممکن است که از پلاستیک سفت و سخت، فولاد، آلومینیوم و یا استیل ضد زنگ استفاده شود.

نصب این تابلو به دو صورت توکار و روکار انجام می‌شود و در هر محیطی می‌توان از آن استفاده نمود برای مثال در محیط‌های داخلی و خارجی کاربرد دارد. اساسا تابلو برق‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که با توجه به پارامترهایی همچون جنس، اندازه و ابعاد، از نظر ایستایی، از نظر ساختار طراحی و کاربرد به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند.

اساسا تجهیزات الکتریکی زیادی در تابلو برق‌ها مشاهده می‌شود که از جمله این تجهیزات می‌توان به انواع بی‌متال‌ها، تجهیزات PLC، نمایشگرها، کنتاکتورها و … اشاره کرد. وظیفه اصلی تابلو برق حفاظت تمام دستگاه‌ها و تجهیزات و حتی حفاظت از جان انسان است. در واقع این محفظه انرژی الکتریکی را کنترل می‌کند یعنی سیستم برق یک ساختمان را به راحتی و بسیار ساده کنترل می‌کند. استفاده از این محفظه امکان کنترل و حفاظت بیشتری را فراهم می‌کند و در عین حال هزینه سیستم را کاهش می‌دهد علاوه بر این مزیت‌ها کار تعمیر و نگهداری بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد.

اساسا هر تابلو برق دارای اجزایی اصلی همچون بدنه تابلو برق، سیستم زمین، کلیدها، تجهیزات حفاظتی، شینه و هادی‌ها، مقره، سیستم اینترلاک است که هر کدام از این اجزاء مشخصات فنی خاص خود و کاربرد خاصی دارند. لازم است که بدانید در ادامه انواع تابلو برق‌ها را در دسته‌ بندی‌های متفاوت را بررسی می‌کنیم و اساسا مراحل ساخت انواع تابلو برق‌ها را به صورت کامل شرح خواهیم داد.         

بررسی انواع تابلو برق

همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم تابلو برق‌ها بر اساس پارامترهای مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

انواع تابلو برق‌ها از نظر کاربرد: تابلو برق‌ها از نظر کاربرد در دو دسته اصلی تابلو توزیع و تابلو کنترل قرار می‌گیرند. تابلو کنترل در واقع با توجه به اهداف مورد نظر به کنترل سیستم می‌پردازد و معمولا دارای تجهیزاتی هستند که پارامتر مشخصی را پایش کرده و فرمان‌های کنترلی و یا حفاظتی را صادر می‌کنند. اما تابلو برق توزیع معمولا برای تجمیع و توزیع استفاده می‌شود که اغلب از نظر ساختمان در انواع مختلفی همچون دیواری، ایستاده، روکار و … دسته بندی می‌شود.

 انواع تابلو برق‌ها از نظر سطح ولتاژ: تابلو برق‌ها از نظر سطح ولتاژ به دو دسته فشار متوسط و فشار ضعیف تقسیم می‌شوند. ولتاژ تابلو فشار ضعیف تا 1000 ولت است که اغلب برای راه اندازی موتورها، باس کوپلر، تغذیه مصرف کننده‌ها و … کاربرد دارد. اما در مقابل تابلو برق ولتاژ متوسط دارای ولتاژ بین 1 تا 36 کیلو ولت هستند. این تابلوها معمولا از خروجی ژنراتور یا ترانسفورماتور تغذیه می‌شوند. کاربرد این تابلو برق در پست‌های برق است و شامل تجهیزاتی همچون رله، ترانس، جریان، ولتاژ و … هستند.(برای مشاهده انواع این محصولات در سایت آمازون کلیک کنید)  

انواع تابلو برق‌ها از نظر ساختار: این محفظه‌ها از نظر ساختار به دو دسته Metal Enclosed و Metal Clad تقسیم می‌شوند. Metal Enclosed یک محفظه بسته تمام فلزی است که تجهیزاتی همچون لوازم اندازه‌گیری، کلیدها، ترانس‌های جریان و ولتاژ و … داخل آن نصب می‌شود. اما در تابلوهای Metal Clad محفظه‌های مختلف آن از همدیگر جدا هستند. مزیتی که در این تابلو برق دیده می‌شود این است که اگر خطایی در یکی از محفظه‌ها به وجود بیاید به سایر محفظه‌ها منتقل نخواهد شد و سایر محفظه‌ها آسیب نمی‌بینند و سالم باقی خواهند ماند.   

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

شما عزیزان می‌توانید انواع محصولات تابلو برق صنعتی را در بهنام برق مشاهده و اینترنتی خرید کنید.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

مراحل ساخت تابلو برق

مراحل ساخت تابلو برق عبارت‌اند از:

طراحی و آماده سازی نقشه ایزومتریک و جانمایی

در این مرحله کارشناس شرکت سازنده تابلو برق از محل پروژه دیدن می‌کند و سپس اطلاعات را به واحد طراحی ارائه می‌دهد و کار نقشه کشی آغاز می‌شود.

جوشکاری، برش‌کاری، سوراخ کاری بدنه

پس از ارائه نقشه به وسیله واحد طراحی، شروع به برش‌کاری بدنه تابلو می‌کنند. اساسا در تولید یک تابلو از ورق‌های فولادی ضد زنگ استفاده می‌شود که اغلب ضخامت این ورق ها بین 5 mm تا 2.5 mm (میلی‌متر) است. البته توجه کنید که اندازه ضخامت تابلو‌ها با توجه به نوع کاربری و یا مکان نصب آن انتخاب می‌شود. مسئله جانمایی و نقشه کشی تابلو ها نیز باشد مشخص شود. یکی از نکات اصلی که حتما باید به آن توجه داشته باشید این است که تابلوها از دو بخش بدنه و شاسی تشکیل شده اند. معمولا این دو بخش را به‌وسیله پیچ و مهره‌ها به‌ هم متصل می‌شوند. معمولا برای طراحی بدنه اصلی و یا متصل کردن قطعات بدنه، استفاده از جوشکاری یک امری لازم است. گفتنی است که جوشکاری انجام شده باید موجب می‌شود که اسکلت اصلی مقاومت بالایی داشته باشد.

رنگ کاری

این مرحله به‌نوبه خود در چهار مرحله انجام می شود. که در مرحله اول چربی زدایی صورت می گیرد که به‌وسیله این مرحله محلول‌های شیمیایی از محلول‌های قلیایی پاک می‌شوند می‌توان این کار را با استفاده از روش اولتراسونیک انجام داد. پس از اتمام این مرحله باید دو کار اصلی فرزکاری و زنگ زدایی انجام شود. اساسا زنگ زدایی به‌وسیله برس‌های سیمی و یا سمباده‌ها انجام می‌شود. در این مرحله می‌توان از محلول‌های اسیدی بسیار قوی هم استفاده نمود. دو محلول اسیدی بسیار قوی اسید کلریدریک و اسید سولفوریک می باشد. مرحله سوم فسفاته کاری نام دارد این مرحله از زنگ زدن سطح فلزات جلوگیری می‌نماید و حتی میزان چسبندگی فلز را تقویت می‌نماید. انجام این مرحله می‌تواند به رنگ کاری مرحله آخر کمک کند و رنگ کاری سطوح به راحتی انجام شود. مرحله آخر رنگ کاری تابلو برق است که بسیار مهم است.

مونتاژ بدنه و اسکلت تابلو برق

 در این مرحله نوبت به اتصال اسکلت و بدنه و جاسازی قطعات نگهدارنده می‌رسد. که در این مرحله دستگاه آماده جایگذاری تجهیزات الکتریکی در آن است.

مونتاژ قطعات

حال نوبت تست سلامتی قطعات است که بر اساسا نقشه تهیه شده کل قطعات الکتریکی لازم روی تابلو نصب می‌شوند و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل می‌شود.

به روز شده در 3 شهریورد 1400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *