انواع کلید مینیاتوری در تیپ‌های مختلف تقسیم شده است. این ابزار به خوبی سطحی ایمنی برق ساختمان‌ها را تامین می‌کند و به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات حفاظتی به حساب می‌آید. انواع فیوز مینیاتوری را در بازار موجود است که با توجه به شرایط محیطی پیشنهاد می‌شوند. اما مسئله مهم تهیه کلید، از فروشگاه معتبر است. بهنام برق، یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین در زمینه ارائه محصولات و تاسیسات برقی است که برندهای معتبری را پیشنهاد می‌دهد. برای خرید از این مجموعه می‌توانید با مشاورین فروش در تماس باشید و بهترین فیوز مینیاتوری را تهیه کنید.

عمکرد کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری چیست؟

کلید مینیاتوری یا فیوز یک کلید الکترومکانیکی خودکار است که با عبارت اختصاصی MCB (Miniature Circuit) شناخته می‌شود. این ابزار در برابر خطای اتصال کوتاه و جریان اضافه بار طراحی شده است و به حالت خودکار کار می‌کند. در واقع، بعد از قطع شدن، مجدد عملکرد خود را در مدار ادامه می‌دهد. امکان تنظیم کلیدها وجود ندارد و تنها به دو حالت مغناطیسی و حرارتی کار می‌کند. مهم‌ترین دلیل محبوبیت کلیدهای مینیاتوری نسبت به فیوزها، یکبار مصرف نبودن آن‌ها است. فیوزها بعد از یک بار قطع شدن باید تعویض شوند. اما کلید مینیاتوری بعد از قطع شدن زیر بار، به دو صورت خودکار و دستی دوباره تنظیم می‌شوند. یکی از محبوب‌ترین کلیدهای مینیاتوری، کلید مینیاتوری پارس تکنولوژی است که عملکرد عالی و کیفیت بالایی دارد و در صنایع و محیط‌های مختلف بسیار خوش درخشیده است. برای خرید آن می‌توانید با مشاورین فروش تماس بگیرید. با مشخص کردن نیازها، بهترین مدل پیشنهاد می‌شود.

کلید مینیاتوری چگونه کار می‌کند؟

کلیدهای مینیاتوری ایرانی و خارجی به دو صورت کار می‌کند که در ادامه با هر کدام این روش‌ها آشنا می‌شوید:

الکترومغناطیسی

بروز اتصال کوتاه در مدار یک خطا است. هنگامی که جریان زیادی از مدار عبور می‌کند، حرارت بالا رخ می‌دهد و این حرارت بالا موجب بروز شوک در مدار الکتریکی می‌شود. حتی امکان بروز آتش سوزی و خرابی مدار نیز وجود دارد. برای پیشگیری از این اتفاق، استفاده از تجهیزات برای تشخیص و حفاظت از مدار ضروری است. کلید مینیاتوری به کمک سیم پیچ با تعداد دور کم و قطر زیاد به تشخیص اتصال کوتاه کمک می‌کند.

بی‌متال

یکی دیگر از وظایف کلیدهای مینیاتوری، تشخیص جریان اضافی است. انجام این کار توسط دو قطعه فلز نیمه هادی درون کلید انجام می‌شود. با افزایش جریان از سمت مصرف کننده، فلز نیمه هادی گرم‌تر می‌شود و احتمال خمیدگی و قطع ارتباط مدار وجود دارد. محدوده جریانی کلید مینیاتوری بین الی ۱۰۰ آمپر است که به حالت‌های تک فاز و سه فاز وجود دارد. همچنین انواع تک پل، دو پل و سه پل و چهار پل آن با قدرت قطع ۱۶ کیلو آمپر طراحی می‌شوند.
محدوده قطع کلیدهای مینیاتوری کم است. به همین دلیل، توانایی محافظت از بارهای دارای جریان اتصال کوتاه بالا را ندارند. برای تحمل این بارها استفاده از کلیدهای اتوماتیک کمپکت پیشنهاد می‌شود.

کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری تندکار و کندکار

یکی دیگر از انواع دسته‌بندی کلیدها، تفاوت در محدوده قطع جریان است. کلیدهای تندکار دارای محدوده قطع جریان کمتری هستند و در صورت مشاهده جریان اضافی، با کمی تاخیر مسیر جریان را قطع می‌کنند. در حالی که کلیدهای کندکار در محدوده قطع جریان بالاتری فعالیت دارند و با سرعت کمتری جریان را قطع می‌کنند.
معمولا کلیدهای کندکار برای مدارهای موتوری بیشتر کاربرد دارد، زیرا جریان راه اندازی بالا است و به دلیل تاخیر در عملکردشان، از قطع سریع موتور هنگام راه اندازی جلوگیری می‌شود.

انواع کلید مینیاتوری براساس نوع کاربرد

فیوزهای مینیاتوری با توجه به کاربردهای متنوع به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می‌شوند:

کلید مینیاتوری تک فاز

این کلید در مدارهای تک فاز کاربرد دارد و برای محافظت از جریان اضافه بار و جریان اتصال کوتاه استفاده می‌شود. مدل‌های مختلف آن شامل تک پل و دو پل است که تک پل بودن آن از یک ترمینال در ورودی و خروجی تشکیل می‌شود. مدل‌های دو پل نیز در مدارهای تک فاز از هم از سیم فاز و هم از سیم نول محافظت می‌کند. در واقع توانایی قطع نمودن مدار نول را نیز دارد.

کلید مینیاتوری سه فاز

کلیدهای سه فاز شامل کلیدهای سه پل و چهار پل هستند که در مدارهای سه فاز استفاده می‌شوند. در محیط‌های صنعتی برق سه فاز برای اجرای تجهیزاتی همچون الکترموتورهای القایی، ماشین آلات، کولرهای گازی و… کاربرد دارند. برای حفظ مدار در برابر اتصالات کوتاه و نشتی جریان نیز، کلیدهای سه فاز به کار می‌روند و توانایی حفظ مدار در برابر جریان‌های تا ۱۲۵ آمپر را دارند.
انواع کلید مینیاتوری براساس تعداد پل (تعداد ورودی و خروجی)
کلیدهای مینیاتوری با توجه به تعداد پل در دسته‌بندی زیر قرار می‌گیرند:
1. کلید مینیاتوری تک پل (SP)
این کلید برای حفظ مدار تک فاز در برابر اتصال کوتاه و جریان اضافی طراحی شده است.
2. کلید مینیاتوری دو پل (DP)
کلید دو پل محافظت از دو فاز را به عهده دارد.
3. کلید مینیاتوری سه پل (TP)
کلید سه پل یا TP محافظت از سه فاز را انجام می‌دهد.
4. کلید مینیاتوری سه پل + نول (TPN=2PM)
حفاظت از سه فاز به عهده کلید TPN است و سوئیچینگ را پل نول انجام می‌دهد.
5. کلید مینیاتوری چهار پل (۴P)
طراحی چهار پل به گونه‌ای است که پل نول عمل حفاظت را نیز انجام می‌دهد.
دو مدل آخر، بسیار شبیه به یکدیگر طراحی شده اند، اما مدل سه پل دارای پایه جداگانه‌ای برای نول است و عملا هیچ نقشی برای حفاظت از نول ندارد. تنها می‌تواند در کنار سه فاز برای قطع نول استفاده شود. کلیدهای مینیاتوری چهار پل، به کمک پایه نول به محافظت از نول می‌پردازد.

عملکرد کلید مینیاتوری

طراحی کلید مینیاتوری به دو صورت انجام شده است. به همین خاطر، عملکرد آن‌ها به دو شکل زیر توصیف می‌شود:

عملکرد الکترومغناطیسی

هنگامی که خطای اتصال کوتاه رخ می‌دهد، جریان زیادی وارد مدار می‌شود. این جریان ممکن است باعث بروز مشکلاتی همچون آتش سوزی و حتی خرابی مدار شود. زیرا حرارت بسیار در مدار شکل می‌گیرد. بدین منظور، برای حفافظت مدار و کنار زدن بخش‌های آسیب دیده، کلید مینیاتوری استفاده می‌شود. این کلید به کمک سیم پیچ با تعداد دور کم و قطر زیاد جریان اتصال کوتاه را تشخیص می‌دهد.

عملکرد بی‌متال

یکی دیگر از روش‌های تشخیصی در کلیدهای مینیاتوری، روش بی‌متال یا همان دو قطعه فلز نیمه هادی است. با افزایش جریان از سوی مصرف کننده، این دو فلز گرم‌تر و در نتیجه خم می‌شود. سپس ارتباط مدار قطع خواهد شد.
محدوده جریان کلیدهای مینیاتوری بین ۲ الی ۱۰۰ آمپر است. کلیدها در حالت تک فاز و سه فاز و در مدل‌های مختلف تک پل، دو پل، سه پل و چهار پل با توانایی قطع تا ۱۶ کیلو آمپر را دارد.

انواع کلید مینیاتوری

قدرت قطع کلید مینیاتوری

قدرت قطع کلید یکی از مشخصات مهم این ابزار است که توانایی کلید در قطع جریان اتصال کوتاه عبوری از مدار را به عهده دارد. کلیدهای مینیاتوری از قدرت قطع ۶ و ۱۰ کیلو آمپر برخوردار و این قدرت وابسته به ولتاژ است. در واقع کلیدهای قدرت براساس ولتاژ، توانایی وصل یا قطع کردن جریان و میزان و نوع بار به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند.

کلید مینیاتوری پارس تکنولوژی

سخن پایانی

انواع کلید مینیاتوری با هدف حفاظت و بررسی مدارهای برقی طراحی شده‌اند که کاملا خودکار هستند. در واقع پس از قطعی و رفع مشکل، دوباره به مدار برمی گردند. از آنجا که موضوع سیستم کشی محیط‌های مختلف بسیار اهمیت دارد، کلیدهای مینیاتوری با اجرای امنیت سیستم به محافظت از مدار در برابر جریان‌های غیرمجاز می‌پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *