استاندارد تابلو برق

حفظ ایمنی انسان و ابزارآلات الکتریکی یک مسئله ضروری است که تابلو برق‌ها این مهم را به انجام می‌رسانند. تابلو نیز مانند سیستم‌های ارت یک مکانیزم امنیتی است که جریان و ولتاژ شهری را برای وسایل قابل‌ استفاده می‌کند. تابلو برق‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که یکی از آنها تابلو برق صنعتی است. محیطی که تجهیزات و ابزار مربوط به تابلو برق در آن قرار می‌گیرند یک محفظه فلزی خواهد بود. در این محفظه ممکن است تجهیزات خاصی نصب شود که با تابلو برق‌های دیگر متفاوت باشد در این صورت هر یک از آنها با توجه‌ به کاربردشان، احتمال برق‌گرفتگی را به صفر می‌رسانند.

وظیفه حفاظت از اجزای درونی تابلو برق بر عهده محفظه فلزی آنهاست. در زمان حفاظت از ابزار الکتریکی در یک ساختمان و توزیع استاندارد انرژی برق، از یک تابلو برق استفاده می‌کنند. میزان ولتاژی که از تابلو برق‌ها عبور می‌کند یک مؤلفه طبقه‌بندی ‌کننده است که آنها را به سه دسته تابلو برق فشار ضعیف، متوسط و قوی تقسیم خواهد کرد. مهم‌ترین مسئله در نحوه چیدمان اجزای داخلی این است که سوئیچ، دستگیره و نمایشگر به نحوی در کنار یکدیگر باشند که به هنگام تعمیر و تعویض قطعات بتوان به آنها دسترسی پیدا کرد.

تولید کلیه تابلو برق‌ها بر اساس استانداردهای متعددی انجام می‌شود که یکی از آنها آستانه تحمل بالا در برابر شرایط محیطی نامساعد است. هر تابلو برق باید درجه حفاظتی آی ‌پی ایکس ۴ و ۵ را داشته باشد تا بتواند در مسیر ولتاژ الکتریکی قرار بگیرد. به ‌عنوان‌ مثال وجود ویژگی تایپ تست در تابلو برق سبب می‌شود ک بتواند در برابر زلزله مقاومت و مدارها را از آسیب‌های احتمالی حفظ نماید. طرح‌های نفتی، گاز و پتروشیمی، تولید و صنعت، سد و شهرسازی، ایستگاه مترو، پروژه سازمانی و پالایشگاه‌ها مواردی هستند که برای حفاظت از سیستم الکتریکی خود، از تابلو برق صنعتی استفاده می‌کنند.

🥇بهترین تابلو برق کنتور را انتخاب کنید! 🥇

استاندارد تابلو برق چیست؟

استاندارد-تابلو-برق-min-1

مراحل و قوانین مربوط به ساخت و عرضه تابلو برق‌ها پیرو استانداردهای فنی خاصی است که کمک می‌کند این محصول در بهینه‌ترین حالت کارایی، حفاظت از سیستم‌ها را انجام دهد. استاندارد ساخت تابلو برق در واقع شامل اطلاعاتی درباره طراحی، تعبیه، راه‌اندازی، اصول نگهداری و نحوه تعمیرات، جابه‌جایی و حمل‌ونقل و مواردی از این‌ دست خواهد بود. با این تفاسیر می‌توان گفت که تضمین کارکرد امن تابلو در گرو عمل به این استانداردهای فنی است.

برای تولید هر سه نوع تابلو اصول و استانداردی معین شده که در نظر گرفتن آنها هنگام تولید، امر مهمی به شمار خواهد رفت. این استانداردها تعیین‌کننده مواردی مانند نحوه چیدمان اجزای داخلی و جنس بدنه آن و نحوه قرار گرفتن مدارها در کنار یکدیگر هستند. شایان‌ذکر است که پیروی از استانداردهای تعیین شده برای تابلو برق در مواردی مانند تولید، عیب‌یابی و بررسی نواقص و نحوه کار با هر نوع از تابلو برق‌ها، جز ابتدایی‌ترین اصول فنی مربوط به تابلو برق خواهد بود. استانداردهای iec, ieee & ansi مهم‌ترین استانداردهای صنعت برق فنی به شمار می‌روند که کامل‌ترین استاندارد iec می‌باشد و در تابلو برق متوسط و ضعیف رعایت خواهد شد.

علاوه بر رعایت استاندارد‌های بین‌المللی در ساخت تابلو برق‌ها، مجموعه‌ای از تست‌های کیفی نیز برای تابلو برق اجرا می‌شود که یکی از آنها تست راه‌اندازی تابلو برق است. قبل از اینکه تابلو برق در مسیر ولتاژ قرار بگیرد بایستی تمام اجزای داخلی آن مانند کلید، ترانسفورماتور، مدارها و سیم‌ها مورد آزمایش قرار بگیرند. اگر نصب و مونتاژ تابلو برق در محل مورد نظر انجام شود یک تست روتین نیز برای اطمینان از سلامت کارکرد تابلو برق ضروری است.

انواع استاندارد تابلو برق

همان گونه که گفته شد استانداردهای متعددی برای تولید تابلو برق وجود دارد که دو مورد از آنها مربوط به کلید قدرت و حالت عمومی بدنه هستند. در حالت عمومی که مربوط به محفظه فلزی هستند باید شرایط ذیل رعایت شوند:

بستن درب‌ها با قفل‌های مشابه، استفاده از گالوانیزه و استیل برای ساخت لولا، داشتن امکان بسط دادن برای آینده، عدم تماس اپراتور با قسمت‌های حساس یا دارای قوس الکتریکی و ایجاد هشدار برای زمانی ک ولتاژ خطا می‌دهد محفظه قوس الکتریکی دارد. نباید در هنگام کار با تابلو، درب‌های آن باز بماند و تمامی اجزای آن باید محکم در جای خود نصب شوند. سطح خارجی محفظه باید سالم باشد و سوراخ حاصل از سوختگی مشاهده نشود. از هر گونه احتمال حریق خارج از محفظه باید دوری کرد. تمامی اتصالات مربوط به سیستم ارتینگ باید نصب شده باشند.

درباره کلیدهای قدرتی باید به نکته توجه کرد که در طول ۵ سال با عملکرد ۲۰۰۰ بار نباید به تعمیرات نیاز پیدا کنند. چیدمان اجزای داخلی باید به صورتی باشد که هنگام تعمیرات و تعویض قطعات بتوان به تمام بخش‌های شبکه دسترسی پیدا کرد. کنتاکت و قطع‌کننده‌های مدار باید قابل تعمیر و تعویض باشند. منابعی که کویل و موتور الکتریکی را تغذیه می‌کنند بایستی ولتاژ ۸۰ تا ۱۱۵ ولت داشته باشند و از چنان مقاومتی برخوردار باشند که قادر به حفظ کارایی خود در حرارت بالا باشند. زمینه قرمز رنگ اتصالات شینه، اتصالات دیگر و پایه‌های ساپورت باید مطابق استانداردهای فنی ایجاد شود.

استاندارد حفاظتی تابلو برق

قبلاً ذکر شد که هر تابلو برق در واقع یک محفظه فلزی است که بستری را برای قرارگیری تجهیزات در کنار یکدیگر فراهم می‌کند. به‌این ‌ترتیب یکی از چالش‌های استفاده از تابلو برق، محافظت از آن در برابر آلایندگی‌های هوا، رطوبت و عوامل محیطی خواهد بود. برای انجام این مهم، در اغلب موارد برای معرفی انواع تابلو برق‌ها مانند نوع صنعتی آن و ابزار الکتریکی دیگری مانند حسگر و فن، از یک استاندارد حفاظتی استفاده می‌کنند که به آن آی ‌پی گفته می‌شود و قادر به تعیین میزان مقاومت تابلو برق خواهد بود.

اما عددی که به این درجه حفاظتی تعلق می‌گیرد چه معنایی دارد و اگر عدد بزرگ‌تر شود، درجه امنیت آن نیز بیشتر خواهد شد؟ سازمان بین‌المللی الکتروتکنیک که به‌اختصار آن را IEC می‌خوانند، یک سازمان غیردولتی است و می‌تواند فنون مربوط به ساخت و تولید تابلو برق‌ها را تعیین کند. فنون مدون شده توسط این کمیسیون بازه بزرگی از فناوری‌های تولیدی و انتقال جریان برق را برای لوازم‌خانگی، فیبر نوری، رساناها، فناوری‌های خورشیدی، باتری، پتانسیل دریایی و فناوری نانو را شامل می‌شود.

در حال حاضر این سازمان یک کمیسیون مورد اعتماد برای صنایع برق فنی به شمار می‌رود و استانداردهایی که تعیین می‌کند توسط همگان مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. در کنار علامت اختصاری این سازمان ممکن است عددی بین ۶۰ هزار تا ۷۹۹۹۹ قرار بگیرد؛ این ترکیب نمادین و عددی بیانگر استاندارد ابزار الکتریکی و صنایع مختلف از جمله تابلو برق‌ها خواهد بود. برای مثال ممکن است علامت استاندارد یک تابلو برق IEC 60417 باشد که یک نماد گرافیکی برای نشان‌ دادن سلامت محصول است.

استاندارد-تابلو-برق-1-min

🤞با این ترفند طلایی به راحتی تابلو برق بسازید!ساخت تابلو برق🤞

استاندارد محیطی تابلو برق

مجموعه اجزای داخلی یک تابلو برق که بر اساس استانداردهای محیطی ساخته شده باید ویژگی‌هایی داشته باشد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود. ابتدا میزان دمای محیط داخلی که قرار است تابلو برق در آن تعبیه شود، تعیین شود. میزان دمای چنین محیطی نباید از ۳۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر باشد بازه دمایی تابلو برق در فضای داخلی بین منفی ۵ درجه تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. برای محیط خارجی دمای اطراف به طور متوسط در طول شبانه ‌روز نباید بیش از ۳۵ درجه شود. در آب‌وهوای متعادل سرمای منفی ۲۵ و در اقلیم شمالی سرمای منفی ۵۰ درجه برای محفظه تابلو برق مجاز خواهد بود‌.

رطوبت هوای فضای داخلی برای تابلو برق نباید از ۵۰ درصد تجاوز کند. در صورتی ‌که دمای اطراف ۲۰ درجه باشد رطوبت ۹۰ درصدی بلامانع است. رطوبت هوا در فضای خارج از ساختمان می‌تواند به بیش از ۱۰۰ درجه برسد اما در صورتی که دمای هوا بیش از ۲۵ درجه نشود برای آلودگی هوا نیز ۴ درجه تبیین شده است: آلودگی درجه یک که از نوع خشک می‌باشد. آلودگی نوع دو رطوبت سبب می‌شود به هادی جریان تبدیل شود. آلودگی نوع سوم شکل موقتی و هادی خواهد داشت در حالی ‌که نوع چهارم، دائمی و رسانا خواهد بود. سوئیچینگ‌های طراحی شده برای تابلو برق صنعتی در آلودگی نوع سوم کار می‌کنند.

ارتفاع از سطح دریا برای نصب تابلو برق تا ۲۰۰۰ متر بلامانع خواهد بود. افزودن به ارتفاع از سطح دریا ممکن است دو نتیجه داشته باشد ابتدا رقیق شدن هوا و کاهش حرارت تأسیسات برق و دوم کاهش دی‌الکتریک‌های هوا که احتمال شکست عایق را بیشتر می‌کنند.

استاندارد-تابلو-برق-2-min
سخن نهایی

استاندارد تابلو برق در واقع قوانین خاصی است که طبق آن تابلو برق ساخته می‌شود و به بهنیه ترین حالت ممکن برای مصرف می‌رسد تابلو برق نیز مانند سیستم ارتینگ یک مکانیزم امنیتی است که جریان ولتاژ را برای وسایل قابل استفاده می‌کند بدون اینکه آسیبی به وسایل وارد شود. تولید کلیه تابلو برق‌ها برا اساس استانداردهای متعددی انجام می‌شود که یکی از آنها آستانه تحمل بالا در برابر شرایط محیطی نامساعد است. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در بهنام برق تماس بگیرید و از فرصت مشاوره رایگان استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *