کابل مفتول چیست؟ اولین کابل‌های عرضه‌شده در بازار کابل‌های مفتولی بوده و عموماً کابل‌های مفتولی را با اسم NYY هم می‌شناسند. اصولاً این کابل‌ها از تابیده شدن چند رشته سیم مفتولی به هم تولید می‌گردند. کابل‌های افشان انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کابل‌های مفتولی دارند ولی برای هدایت کردن جریان برق کابل‌های مفتولی بهتر عمل می‌کنند. دلیل نام‌گذاری کابل‌های مفتولی به NYY این است که برای تولید سیم و کابل از استاندارد VDE استفاده می‌شود.

در کلمه NYY معنای حرف Y عایق بکار رفته در پوشش کابل است و معنای حرف N کابل است. بایستی بدانید که این کابل‌ها را به نام کابل سخت نیز می‌شناسند. کابل‌های مفتولی را از جنس مس و آلومینیوم می‌توان تولید کرد ولی مدل مسی کابل‌ مفتولی بسیار بهتر و باکیفیت‌تر است و جنس آن از PVC است. سطح مقطع کابل‌های مفتولی بیش از 6 میلی‌متر است. کابل‌های مفتولی فرم گیری خوبی دارند اما بعد از گذشت زمان دچار پوسیدگی می‌شوند و یکی از دلیل‌های ایجاد پوسیدگی تمایل حرکت الکترون‌ها به‌ طرف سطح بیرونی سیم است.

مهم ترین کاربرد کابل مفتولی که نمی دانستید!

کابل‌های مفتولی دارای مقاومت بسیار بالایی هستند این کابل‌ها در مکان‌هایی همچون مصارف صنعتی و کابل‌کشی ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. از کابل‌های مفتولی در مکان‌های باز ، بسته و محیط‌های خشک، آب‌دار و مرطوب استفاده می‌نمایند.

برخی اوقات از کابل‌های مفتولی در بتن کاری و آجرکاری نیز استفاده می‌گردد و کاربرد دیگری که می‌توان برای کابل‌های مفتولی در نظر گرفت به‌کارگیری کابل‌ها در توزیع برق در نیروگاه‌ها، ساخت تابلو برق، کابل‌کشی در لوله‌های ساده ، خرطومی و … است.

عموماً در کابل دفنی هم از این نوع کابل استفاده می‌گردد. کابل‌های مفتولی دارای کاربردهای زیادی هستند از سمتی در رابیتس ‌بندی، عایق‌بندی، عایق‌کاری موتورخانه‌ها، گل‌آرایی می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

این کابل‌ها در تأسیسات استاتیک، خارج از خانه، داخل خانه‌ها، زیرزمین ، بتن و آب هم برای تأمین انرژی می‌توان بکار برد. کابل‌های مفتولی هزینه‌ی بسیار کمتری نسبت به سایر کابل‌ها دارند و نیز وزن و اندازه‌ی این کابل‌ها به صورتی طراحی ‌شده‌اند که عمل کابل کشی را راحت و آسان نموده است. به همین خاطر کابل‌های مفتولی کاربرد گسترده‌ای دارند.

کابل مفتولی چیست؟
کابل مفتولی چیست؟
کابل مفتولی چیست

انواع کابل مفتولی

این نوع کابل‌ها برای انتقال جریان برق بسیار مناسب است. و ازجمله انواع کابل‌های مفتولی به شرح ذیل می‌باشد:

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

شما عزیزان می‌توانید انواع محصولات تابلو برق صنعتی را در بهنام برق مشاهده و اینترنتی خرید کنید.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

ضخامت کابل مفتولی

ضخامت کابل‌های شماره ۱۰ حدود ۳ میلی‌متر است و وزن بسته‌بندی‌های این نوع کابل‌ها ۵۰ کیلوگرمی است. برای کابل‌هایی با ضخامت ۲٫۵ میلی‌متر بسته‌های ۲۵ و ۵۰ کیلوگرمی تولید می‌شود که کابل آن شماره ۱۲ است. ضخامت کابل‌های شماره ۱۴ حدود ۲ میلی‌متر است و ضخامت کابل نمره ۱۶ حدود ۱٫۵ است و ضخامت کابل ۱۸ نیز ۱٫۲ میلی‌متر است. سیم نمره ۱۸ برای رابیتس‌ بندی خیلی مناسب بوده و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پرمصرف‌ترین نمره سیم، سیم نمره ۲۰ باضخامت ۰٫۹ میلی‌متر است که علاوه بر این‌که در عایق‌بندی از آن استفاده می‌گردد در مصارف دیگری همچون عایق‌کاری موتورخانه‌ها، گل‌آرایی در گل‌فروشی‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. سیم شماره‌ی ۲۲ دارای ضخامت ۰٫۰۷ میلی‌متر است این نوع کابل به کابل جارو سازی شناخته ‌شده است.

 دارای اهمیت ویژه‌ای است زیرا که این کابل به‌صورت کلاف و یکسره است و یکنواختی و ضخامت آن بسیار دارای اهمیت است. کابل‌های نمره ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶ به ترتیب دارای ضخامت ۰٫۰۶، ۰٫۵۵ تا ۰٫۵۶، ۰٫۵، ۰٫۴۸ میلی‌متر است.

کابل مفتولی

با این روش منحصر بفرد تابلو برق نصب کنید !  آموزش نصب تابلو برق

کابل مفتولی

کابل مفتول NYY

معمول‌ترین کابل مورد مصرف کابل مفتول NYY است این نوع کابل کاربردهای فراوانی در صنایع و ساختمان‌ها داشته است. نوع هادی کابل NYY می‌تواند کابل افشان يا تک‌لا یا نيمه افشان باشد. عایق کابل مفتول NYY عمدتاً PVC/A و از روکش PVC/ST1 است.

این کابل‌ها در داکت و لوله یا سینی وجود دارد و مورداستفاده قرار می‌گیرد و در صورت نبود امکان وجود ضربه‌های مكانيكي، اين نوع کابل‌ها حتی قابلیت نصب مستقیم در خاک را نیز دارا می‌باشند. کابل‌های مفتول NYY در صورت به وجود آمدن خطر ضربه‌های مكانيكي با زره از مفتول و با نوار، محافظت و نگهداری می‌کنند.

کابل قدرت NYY برای تأسیسات قابل ‌نصب در کانال کابل و سینی در خارج و داخل مورداستفاده قرار می‌گیرد. کابل مفتول NYY برای ساختمان‌های تجاری، جعبه کلیدهای اتصال و تأسیسات صنعتی کاربرد گسترده‌ای دارد.

این نوع کابل برای نصب کردن مستقیم در خاک مناسب است. ولی لازم به ذکر است که در خاک نباید تنش‌های مکانیکی وجود داشته باشد. جنس کابل مفتول NYY از مس قابل‌انعطاف است و برای عایق آن از پلی وانیل کلراید نوع A استفاده گردیده است.

عمده‌ترین کاربرد کابل‌های مفتول NYY در مواردی است که احتیاج به قابلیت انعطاف زیاد نداشته باشد و یا کابل در اتصالات متحرك مورداستفاده قرار گیرد. البته جهت تأسیسات ساختمانی و صنعتی در موارد متعدد دیگری نیز به کار می‌رود و عموماً در نقاطی نصب می‌گردد که خطرات ضربات مکانیکی وجود نداشته باشد.

نتیجه گیری

کابل مفتولی چیست؟ همان طور که می دانید اولین کابل های عرضه شده در بازار عموما کابل های مفتولی هستند این کابل ها به دلیل انعطاف زیادی که دارند برای هدایت کردن جریان برق عملکرد بسیار خوبی دارند.

کابل مفتولی را تحت عنوان کابل سخت نیز می شناسند . این کابل ها از جنس آلومینیوم و مس است . 

از دیگر ویژگی های اصلی این کابل می توان به فرم گیری خیلی خوب این کابل ها اشاره کرد اما با وجود فرم گیری خوبی که دارند بعد از مدت زمانی پوسیده می شوند گه علت آن هم به دلیل حرکت الکترون ها به طرف سطح بیرون سیم است.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسات ما در بهنام برق تماس بگیرید. همچنین شما نیز می توانید تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *