آموزش نصب تابلو برق

تابلو برق ساختمان دارای انواع مختلفی است؛ این تابلو برق‌ها از نظر عملکرد به سه دسته تقسیم شده و دارای نحوه نصب متفاوت هستند.

» تابلو برق تقسیم واحد

این تابلو برق‌ها داخل ساختمان قرار دارند. در این تابلو برق تمامی سیم‌های فشار ضعیف، پریزهای برق و روشنایی‌ها به صورت جدا هستند. در این روش، سیم کشی روشنایی پریز برق و کابل فشار ضعیف کاملاً جدا هستند.

در صورتیکه هر یک از سیم‌های ساختمان دچار خطا و اتصال کوتاه بشود، صرفاً همان قسمت دچار خطا خواهد شد و از مدار خارج می‌شود و سایر بخش‌ها فعال خواهند بود.

» تابلو برق عمومی

این تابلو برق‌ها برای ایجاد روشنایی در فضاهای مشترک ساختمان استفاده می‌شوند. نصب این تابلو به سادگی و به سرعت انجام می‌شود. موقعیت دستیابی به این تابلو برق باید کاملاً آسان و سریع باشد. معمولاً طبقه اول و یا همکف برای موقعیت نصب آن انتخاب می‌شود. سیستم‌هایی مثل آنتن مرکزی، آیفون و سیستم اعلام حریق و موتورخانه و آسانسور از راه این تابلو برق تغذیه می‌شوند.

آموزش نصب انواع تابلو برق

» تابلو برق اصلی

تابلو برق اصلی زمانی وارد ساختمان می‌شود که تأمین کننده همه واحد‌ها و تابلوی عمومی باشد. برای نصب این تابلو نیاز به برقکار ماهر است. تمام برق ساختمان از این تابلو برق تغذیه شده و در صورت هرگونه خطا، امنیت ساختمان با خطر مواجه می‌شود.

» تابلو برق صنعتی

یکی دیگر از انواع تابلو برق، تابلو برق‌های صنعتی است. این تابلو برق دارای تجهیزات پنوماتیکی است و از بخش‌های مختلف تشکیل می‌شود، لذا نصب تابلو برق صنعتی نیاز به دقت و تجربه بالا دارد.

تابلو برق صنعتی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

» تابلو برق صنعتی ایستاده: این مدل به صورت ایستاده است و دارای دسترسی از جلو است، سایر قسمت‌های آن کاملاً بسته خواهد بود.

» تابلو برق صنعتی اصلی: این تابلو به سمت پست برق و بطرف فشار ضعیف ترانس متصل می‌شود.

» تابلو برق نیمه اصلی: این تابلو برق‌ها دارای بلوک ساختمانی یا قسمت مستقل هستند.

» تابلو برق فرعی: برای توزیع و کنترل سیستم برق موتورخانه و روشنایی استفاده می‌شود.

انواع تابلو برق

بستن تابلو برق

برای نصب تابلو برق با توجه به محل نصب نیاز به درب‌های تابلو برق است. در صورتیکه تابلو برق کنترل در منطقه‌ای با دمای محیط بالا قرار داشته باشد، ممکن است یک فن تهویه هوا برای کنترل دمای محیط داخلی آن در قسمت بالا قرار بگیرد، همجنین اگر کنترل دما اعمال می‌شود، نیاز است دسترسی آسان به ورودی هوا و دریچه آن و دسترسی و جایگزینی فیلتر‌ها ایجاد شود.

یکی از رایح ترین تخلفاتی که در نصب تابلو برق اجرا می‌شود، انتخاب فضای محدود برای نصب سیم و کابل و سایر تجهیزات است. فضای اسکلت تابلو برق باید متناسب با میزان تجهیزات و تعداد سیم و کابل انتخاب شود.

در نصب تابلو برق سیم‌ها باید با توجه به میزان جریان بار سایز شوند، لذا حفاظت از مدار بر اساس اندازه سیم انتخاب شوند. نوع قطعات بر اساس نیاز انتخاب شوند؛ اندازه سیم و کابل برای قطعات نیز اهمیت به سزایی دارد.

نحوه لیبل زدن در تابلو برق امری مهم است. تا حد امکان سعی کنید به‌صورت صحیح تمام سیم‌ها و پایانه‌ها و سایر اجزا را لیبل گذاری نمایید. لیبل‌ها باید از دوام بالایی برخوردار باشند تا در مقابل شرایط محیط مقاومت کرده و دچار آسیب نشوند. لیبل‌ها از نکات نصب تابلو برق است که به جلوگیری از اشتباه کمک می‌کند، همچنین باعث می‌شود در صورت بروز خطا، به راحتی محل خطا مشخص شود.

» درب تابلو برق

درب تابلو برق باید بادوام باشد؛ در شرایط محیطی مختلف مانند حرارت بالا، مواد شیمیایی و شرایط آب و هوایی مختلف کاملاً مقاوم باشند. این درب‌ها باید به راحتی نصب شوند و با تجهیزاتی مانند چسب، میخ و اتصالات لولایی به خوبی نصب شوند و از استحکام کافی برخوردار باشند.

نتیجه گیری

راه اندازی و نصب تابلو برق بسته به نوع تابلو برق و تجهیزات داخلی آن متفاوت است. نصب تابلو برق ساختمان و نصب تابلو برق با توجه به محل نصب، تجهیزات و شرایط آب و هوایی اجرا می‌شود. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون نصب و پیاده سازی تابلو برق می توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت بهنام برق با ما در تماس باشید. در صورتیکه در روش‌های پیاده سازی و نصب تابلو برق نیاز به مشاوره دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نوشته شده در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *