زمانی که یک تابلو برق ساخته می‌شود ممکن است که در تابلو برق با شدت جریان بالا رو به رو شوند به همین دلیل عمل شمش کشی یا همان شینه کشی بر روی تابلو برق انجام می‌شود.

لذا به علت حجم بالای سیم و کابل‌ها و یا آمپر بالا استفاده از سیم غیر ممکن است معمولا داخل هر تابلو برق سیم‌ها با طول کوتاه وجود دارند به صورتی که فرم دهی به آن‌ها ممکن است. در این صورت به منظور ارتباط و اتصال فیدرها باید از قطعه‌ای به نام شینه مسی استفاده کرد. این شینه‌ها پس از نصب، کاملا در جای خودشان ثابت باقی می‌مانند و همچون کابل‌ها فرم آن‌ها در اثر گرما تغییر نمی‌کند و حتی در محل نصب خود دچار جا به جایی نمی‌شوند.

لازم است اشاره کنیم که در جریان‌های بالاتر از 160 آمپر استفاده از کابل امری غیر ممکن است به همین دلیل شینه بندی در بسیاری از پروژه‌های برق صنعتی و … بسیار مهم است و اهمیت آن را نمی‌توان نادیده گرفت. شمش اصلی یا آمپر باسبار به منظور انشعاب دادن به سایر لوازم مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی باید حدود 1/5 برابر آمپر کلید اصلی باشد لذا روی شمش اصلی معمولا سوراخ‌های زیادی به منظور انشعاب و اتصال به سایر شمش‌ها وجود دارد و سطح مقطع شمش کم می‌شود.

اساسا برای اتصال دو شمش به یکدیگر، شمش فرعی یا شمشی که آمپر کمتر دارد، حداقل به اندازه مربعی با همان عرض از سطح تماس باید به شمش اصلی وصل شود. بر طبق استاندارد 110 حداقل فاصله موجود بین دو شینه ده برابر خواهد بود. به عبارت ساده تر در هر فاز یک شینه دوبل تا شینه دوبل بعدی دیگر فاصله موجود ده برابر است. در حالت کلی فاصله دو شینه غیر همنام باید به اندازه عرض شینه باشد.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

شما عزیزان می‌توانید انواع محصولات تابلو برق صنعتی را در بهنام برق مشاهده و اینترنتی خرید کنید.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

6 قانون اصلی شینه کشی

شینه کشی در تابلو برق قوانینی همچون موارد زیر وجود دارد:

• هنگام اتصال دو شینه به‌هم دقت کنید شینه‌ای که از آمپر کمتری برخوردار است به عنوان شینه فرعی در نظر گرفته می‌شود. این شینه باید در کمترین حالت در ابعاد یک مربع باشد که طول ضلع مربع به اندازه پهنای شمش اصلی که آمپر بیشتری دارد، باشد.

• زاویه‌ای که برای خم شینه در نظر گرفته می‌شود باید بیشتر از 90 درجه باشد.

• معمولا جریان از روی شینه عبور می‌کند در نهایت هر شمشی که دارای سطح تماس بیشتری باشد قطعا میزان جریانی که از خود عبور می‌دهد بیشتر است. در واقع هر شمش یا شینه‌ای که به شکل مستطیل است سطح تماس آن برابر با محیط آن مستطیل می‌باشد.

• برای متصل کردن شینه‌ها به‌هم از وسیله‌ای به نام پانچ شینه استفاده می‌کنند.

• اگر در هر فاز از تابلو برق تعداد شینه‌ها بیشتر از یکی باشد، باید بین شینه‌ها یک فاصله به اندازه پهنای باند هر شینه ایجاد کرد.

• اساسا در محاسبات شینه کشی اندازه شینه در حالتی که به فاز مرتبط باشد برابر 100 و 10 در نظر گرفته می‌شود و در این صورت جریان وارد به تابلو را در 1.5 ضرب می‌کنند. 

7 نکته کاربردی در شینه کشی

در هنگام شینه بندی در تابلو برق‌ها حتما نکات زیر را رعایت کنید:

1. حتی الامکان سعی کنید که روی سطح اتصال شینه‌ها خش نیافتد. اساسا از سمباده زدن و یا سنگ گرفتن روی پلیسه‌هایی که در هنگام سوراخ کاری ایجاد می‌شوند، جلوگیری کنید. چرا که این کار باعث می‌شود سطح اتصال شینه ناهموار شود و جریان به خوبی از آن عبور نکند و در نهایت حرارت زیادی در آن نقطه به وجود آید.

2. لازم است که محل اتصال دو شمش را با مواد چربی گیر همچون تینر کاملا تمیز کنید و سپس آن را به گریس‌های مخصوص آغشته کنید تا از سولفاته شدن و یا چرب شدن بین دو شمش به مرور زمان، جلوگیری به عمل آید.

3. در واقع در اثر برش‌کاری شینه‌ها ممکن است که لبه‌های تیزی به وجود بیاید. به منظور رفع این لبه‌های تیز از سوهان استفاده کنید. لبه‌های تیز قسمت‌هایی هستند که باعث ایجاد قوس الکتریکی و یا آرک می‌شوند.

4. ابعاد شینه‌ها را تعیین کنید. محاسبه کردن ابعاد شینه کار بسیار آسانی است در واقع با توجه به جریان نامی کلید، ابعاد مورد نظر شینه به وسیله جدول استاندارد شینه مسی مشخص خواهد شد. مثلا کلید 800 آمپر در جدول استاندارد کلیدها را پیدا کنید و سپس از ستون، ابعاد شمش مورد نظر انتخاب می‌شود که 40*10 است.

5. طراحی از چیدمان کلیدها و کل تابلو داشته باشید.

6. حتما شینه‌ها را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید که کیفیت لازم را داشته باشند. این فروشگاه‌ها اجناس بی کیفیت را نمی‌فروشند بنابراین می‌توانید از خرید خود مطمئن باشید.

7. لازم است بدانید که منظور از شمش رنگ شده یعنی رنگ مخصوص که موجب می‌شود جریان بیشتری عبور داده شود در حالتی که در رنگ‌های معمولی که برای رنگ آمیزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، این خاصیت به خوبی دیده نمی‌شود.

به روز شده در شهریور1400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *