لازم است بدانید که به شمش های نول “شینه نول” هم می گویند. این شمش ها در تابلو برق و صنعت برق به وفور مورد استفاده قرار می گیرند.شمش نول در جعبه فیوز هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به صورتی که در تمام تابلو برق ها شمش نول را مشاهده خواهید کرد. در واقع شمش نول یک رسانای فلزی می باشد که معمولا آن را با دو متریال مختلف مسی و آلومینیومی می سازند. گفتنی است که وظیفه این شمش ها هدایت جریان الکتریکی به قطعات موجود در تابلو برق ها می باشد. در حالت کلی می توان گفت که یک قطعه بسیار کاربردی و پر مصرف در هر تابلو برقی می باشد. شمش ها از طول، ضخامت و عرض برخوردارند و در سایز های متفاوت و انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند.

اگر در تابلو برق از شمش به جای کابل استفاده شود مزیت های بسیاری را به دنبال خواهد داشت. از جمله این مزیت ها می توان به استحکام بالا، انشعاب گیری راحت تر، نتیجه کار بسیار زیباترو اینکه شینه ها راحت تر از کابل ها تعویض می شوند. انواع شینه های نول مسی را با ابعاد 3*15 می توان تهیه کرد. که هر کدام از آن ها چهار پیچه، شش پیچه، هشت پیچه، 10 پیچه، دوازده پیچه طراحی و تولید می شوند. هنگام انتخاب و نصب این شینه ها باید نکاتی را رعایت کنید برای مثال اگر دو شینه را به صورت متوالی استفاده می کنید نباید فاصله بین آن ها کمتر از 10cm باشد. نکته دوم این است که ظرفیت الکتریکی شینه‌ها باید حداقل%150شدت جریان نامی کلید اصلی در نظر گرفته شود. و نکته آخر این است که برای عایق کردن شمش های آلومینیومی و مسی از وارینش حرارتی استفاده کنید.     

شینه نول در جعبه فیوز

ساخت جعبه فیوز

در ساخت این جعبه‌ها باید تمام استاندارد های لازم رعایت شود و از مواد اولیه با کیفیت در تولید آن ها استفاده شود. این جعبه‌ها باید به صورتی ساخته شوند که در برابر عوامل محیطی مقاومت لازم را داشته باشند. اساسا طراحی و تولید جعبه فیوز به دو صورت معمولی و صادراتی می باشد. در جعبه فیوز‌های معمولی در واقع ریل فیوز به کف جعبه فیوز جوش خورده می شود و یک قاب بر روی فیوز دارد. نصب جعبه فیوز‌های معمولی به صورت توکار و روکار می باشد و در ابعادی همچون 8 و 12 و 16 و 24 وجود دارند.

اما در مقابل، جعبه فیوز‌های صادراتی دارای ریل فیوز متحرکی است که می توان ارتفاع آن را تنظیم نمود. این جعبه‌ها دارای شینه‌های نول و ارت و صفحه گلند میباشند. این ویژگی خوب موجب می‌شود که انواع گلند های فلزی و پلاستیکی را در آن‌ها نصب نمود. طراحی و ساخت جعبه فیوزهای صادراتی در ابعاد مختلفی همچون 3+12، 3+18، 3+27، 3+36 انجام می شود. فراموش نکنید که ضخامت ورق‌های جعبه فیوز‌های صادراتی یک میل است. جعبه فیوزها از قفل‌های کشویی درجه یکی برخوردارند و در ساخت آن‌ها لولای مخفی آن موجب می شود که درب با بدنه جعبه هم سطح شود. در جعبه فیوزهایی که تیپ صادراتی هستند برش فیوز اصلی از سایر برش ها جدا می باشد و به صورت جداگانه انجام می شود. اساسا دارای لیبل‌های برچسبی مخصوصی می باشند که در آن می توانند مشخصات فیوز را یادداشت کنند. در یک جعبه فیوز می توانید سیم‌های ارت، نول و فاز را مشاهده کنید. در حقیقت از کلیدهای مینیاتوری و یا فیوزهای اتوماتیک برای محافظت در مقابل جریان اضافه و اتصال کوتاه استفاده می شود.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

شما عزیزان می‌توانید انواع محصولات تابلو برق صنعتی را در بهنام برق مشاهده و اینترنتی خرید کنید.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

شیوه نصب جعبه فیوز

همان طور که شمش نول در جعبه فیوز را بررسی کردیم بهتر است که نحوه نصب جعبه فیوز در کنتور تک فاز را نیز بررسی کنیم. در دو حالت این جعبه فیوز ها نصب می شوند. حالت اول زمانی است که این جعبه ها کاربرد دارند که کنتور و کلید نشتی جریان در کنار هم نصب شده باشند و اساسا در جعبه فیوز نیازی به نصب کردن کلید نشتی نداریم. و اما حالت دوم زمانی این جعبه ها کاربرد دارند که کنتور در کنار کلید نشتی جریان نصب نشده باشد. و اما در جعبه فیوز نیاز به نصب کلید نشتی جریان داریم.

حال به نحوه نصب جعبه فیوز برای کنتور های سه فاز می پردازیم. این روش هم مانند کنتور های تک فاز می باشد یعنی زمانی این جعبه ها کاربرد دارند که کنتور و کلید نشتی جریان در کنار هم نصب شده باشند و اساسا در جعبه فیوز نیازی به نصب کردن کلید نشتی نداریم. و اما حالت دوم زمانی این جعبه ها کاربرد دارند که کنتور در کنار کلید نشتی جریان نصب نشده باشد اما در جعبه فیوز نیاز به نصب کلید نشتی جریان داریم.

شینه-نول-جعبه-فیوز

کاربرد شمش نول در جعبه فیوز

در قسمت برق ساختمانی هر واحد آپارتمانی جعبه فیوز جزء بسیار مهم و کاربردی می باشد چرا که سر خط تمام مصرف کننده ها به این جعبه ها ختم می شود. سیستم برق اصلی به صورت مستقیم وارد این جعبه فیوز می شود و در نهایت به یک فیوز متصل می شود. جعبه فیوز ها در سایز های متفاوتی تولید می شوند. اساسا زمانی که سیم نول و یا فاز وارد این جعبه می شود آن ها را بر طبق استاندارد های سیم کشی ساختمان به فیوز های مربوط متصل می کنید و هر خطی را که تعیین کرده اید را به فیوز مربوطه متصل می کنیم. یک برق را از فیوز اصلی به هر کدام از فیوز ها برسانید.

در نهایت سیم نول اصلی و سیم نول هر خط را به شمش نول متصل کنید. گفتنی است که وظیفه این شمش ها هدایت جریان الکتریکی به قطعات موجود در تابلو برق ها می باشد. شمش نول یک قطعه مسی است که در جعبه فیوز ها به منظور اتصال سیم های نول هر خط و نول اصلی جایگذاری می شوند. انواع شینه های نول مسی با ابعاد 3*15 وجود دارند که با توجه به کاربرد و نیازتان می توانید آنها را تهیه کنید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *