در سیم کشی تابلو برق چه مواردی را رعایت کنیم؟

سیم کشی تابلو برق تحت عنوان وایرینگ خوانده می‌شود و نحوه پیاده سازی آن به‌عنوان ایمنی و عملکرد از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. در بحث سیم کشی تابلو برق نیاز است اصولی رعایت شوند که باعث افزایش عملکرد و بهره‌وری باشد. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

» اتصالات: در سیم کشی تابلو برق تمام اتصالات طبق استاندارد VDE پیاده‌سازی و پرس شوند.

» سایز کابل: مطابق با استاندارد VDE سایز کابل انتخاب شود. در نظر داشته باشید که طول کابل با جریان عبوری رابطه مستقیم دارد. به‌همین دلیل مطابق با این استاندارد سایز‌ها انتخاب می‌شوند.

» داکت: در داکت‌ها فضای داخل کانال به‌صورت دو قسمت در نظر گرفته شود؛ یکی برای عبور جریان هوا و دیگری برای هدایت و انتقال سیم و کابل.

» وارنیش حرارتی: این مورد مربوط به بخش‌های لخت و حامل جریان در تابلو برق است. مطابق استاندارد VDE به گونه‌ای طراحی می‌شود که ایمنی کامل ایجاد شده و از بروز حادثه جلوگیری شود.

Previous slide
Next slide

استاندارد‌های سیم کشی تابلو برق vde

از جمله اصول استاندارد سیم کشی تابلو برق می‌توان به استاندارد VDE اشاره نمود. طبق این استاندارد، تمام سیم‌های منشعب شده از باسبار با سر سیم مخصوص و کابلشو پرس شده و از طریق پیچ و مهره به‌یکدیگر متصل می‌شوند؛ این روش باعث افزایش ایمنی سیم و کابل و محیط کار خواهد شد.
در ترانسفورماتور ولتاژ سیم‌ها حداقل 1 رنج بالاتر انتخاب شوند.

چراکه گرمای زیادی ایجاد خواهد شد؛ به‌عنوان مثال برای ترانس جریان سیم 2.5 انتخاب شود؛ فضای داخلی کانال‌ها را به‌گونه‌ای در نظر بگیرید که پس از کابل کشی حداثل یک سوم برای عبور جریان هوا خالی باشد.

در صورتی‌که سیم و کابل عبور کننده از داخل کانال لخت هستند، به‌گونه‌ای انتخاب شوند که با سایر کابل‌ها اتصال کوتاه ایجاد نکنند و باعث بروز آسیب نشوند.
برای جلوگیری از اتصال تجهیزات داخل تابلو برق فیوز مناسب انتخاب شود.

تمام بخش‌هایی که حامل جریان برق هستند و به‌صورت لخت و بدون روکش در تابلو برق قرار دارند، حتماً عایق شوند. این امر سبب افزایش ایمنی و کاهش خطرات ناشی از اتصال کوتاه و تماس فیزیکی خواهد شد.

در سیم کشی تابلو برق اگر از سیم افشان استفاده می‌کنید، آن را به‌صورت گرد شده خم نمایید.
در تابلو برق سیم‌ها کد گذاری شوند و توسط رنگ‌بندی از هم جدا شوند.
سیم‌ها دارای تجهیزاتی مانند چراغ سیگنال و فن و روشنایی تابلو برق هستند و کمتر از یک آمپر جریان نیاز دارند و تغذیه فیوز آن‌ها مستقیماً از باسبار انجام می‌شود؛‌ در نهایت برای آن طول کمتر انتخاب شود.

اصول سیم کشی تابلو برق

موارد و الزامات بسیاری وجود دارد که به‌عنوان اصول سیم کشی تابلو برق در نظر گرفته می‌شود، از جمله این اصول می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

» برچسب گذاری: برچسب‌گذاری از مهم‌ترین بخش‌های اصول سیم کشی تابلو برق محسوب می‌شود. در این قسمت برچسب‌ها کنترل می‌شوند و اطلاعات و شرکت سازنده روی آن درج می‌شود؛‌همچنین برچسب خطر و فوریت 121 نیز روی آن قرار می‌گیرد.

» شین نول و شین ارت: شین نول و شین ارت نقش مهمی‌ در اتصالات دارند؛ یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ نصب می‌شود.

» برش دادن درب داکت: درصورتیکه سیم کشی تابلو برق پایان یابد، می‌بایست داکت‌ها را مطابق با ابعاد و‌ اندازه مورد نیاز برش زده و حتماً درب آن بسته شود؛ پیچ‌ها به‌خوبی محکم شوند و در جای مخصوص خود در تابلو برق قرار بگیرند.

» اتصال سیم ارت به بدنه: اتصال سیم ارت به بدنه که از اصول سیم کشی تابلو برق محسوب می‌شود، باید سیم ارت را به بدنه تابلو برق متصل نمود؛ این امر سبب می‌شود اگر کسی به بدنه تابلو برق دست بزند و بدنه آن حاوی جریان باشد، سیم ارت از برق گرفتگی جلوگیری می‌کند.

پس از اینکه تمامی‌اتصالات و قطعات را در تابلو برق قرار دادید، آن را تست نموده و از صحت عملکرد آن مطمئن شوید. برای تست تابلو برق برق سه‌فاز را به کلید اتوماتیک متصل نمایید؛ درصورت نبود برق سه‌فاز، برق تکفاز را به آن متصل نمایید. در نهایت سیم سیم نول هم به خروجی وصل می‌شود.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

شما عزیزان می‌توانید انواع محصولات تابلو برق صنعتی را در بهنام برق مشاهده و اینترنتی خرید کنید.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

رنگ بندی سیم‌ها در تابلو برق

در تابلو برق ولتاژ‌ها با رنگ‌بندی کد‌گذاری می‌شوند؛ این امر دارای دو مزیت است:

» نظم در سیم و کابل رعایت می‌شود.

» هنگام رفع نقص و عیب‌یابی به آسانی سیم‌ها و نقشه تابلو برق خوانده می‌شود؛ چراکه رنگ‌ها متمایز و جریان هر یک کاملاً مشخص است.

» برای سیم‌هایی که حامل جریان 220 ولت هستند رنگ قرمز و یا مشکی انتخاب می‌شود؛ برای سیم و کابل‌هایی که حاوی جریان 24 ولت هستند رنگ آبی و یا سبز انتخاب می‌شود؛ رنگ بندی سیم و کابل بسته به شرایط و میزان جریان متفاوت خواهد بود.

سخن پایانی

سیم‌ کشی تابلو برق یا وایرینگ از اهمیت بالایی برخوردار است و یکسری اصول مانند اتصالات، سایز کابل، وارنیش حرارتی جهت افزایش عملکرد و بهره‌وری می‌بایست رعایت شود.

استاندارد‌های تابلو برق را VDE می‌نامند که باعث افزایش ایمنی سیم و کابل و محیط کار خواهد شد؛ همچنین در سیم کشی تابلو برق به مواردی مانند برچسب‌گذاری ، شین نول و شین ارت، برش دادن درب داکت، اتصال سیم ارت به بدنه را باید رعایت کرد.

توجه شود که رنگبندی سیم ها در تابلو برق بسیار مهم است، زیرا در اینصورت نظم سیم و کابل‌ها رعایت می‌شود و هنگام عیب‌یابی، به‌ آسانی سیم‌ها و نقشه تابلو برق خوانده می‌شود. 

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله سیم کشی تابلو برق همراهی کردید؛ نظرات و سؤالات خود را با ما درمیان بگذارید، کارشناسان بهنام برق در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

آدرس فروشگاه بهنام برق

لاله زار جنوبی – پاساژ بهار – راهروی سمت چپ – طبقه دوم – پلاک 3/118

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *