تعمیر تابلو برق چگونه انجام می‌شود؟

تابلو برق‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به تابلو برق صنعتی و تابلو برق روشنایی، تابلو برق کنتور اشاره کرد. اساساً هر وسیله‌ای که برای انجام کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است که بر اثر عوامل مختلفی دچار آسیب یا خرابی شوند که تابلو برق‌ها از این امر مستثنی نیستند. تعمیر تابلو برق و عیب یابی تابلو برق‌ها به نوع عملکرد آن‌ها و نحوه آرایش تجهیزاتی که داخل آن‌ها قرار می‌گیرد، مربوط خواهد بود؛ بنابراین در جهت تعمیر و عیب یابی آن‌ها نمی‌توان یک روال و یک راهکار مشخص ارائه داد.

 در واقع می‌توان گفت که بهترین روش برای عیب‌ یابی تابلو برق‌ها این است که به منوال‌ها و دیتاهای سازنده تابلو برق مراجعه نمود. اگر که در یک تابلو برق عملیات به‌درستی انجام نمی‌شود، علت به ساختار آن بر نمی‌گردد؛ چراکه ممکن است به‌دلیل عملکرد یک اینترلاک باشد؛ بنابراین لازم است که با تابلو برق‌ها آشنایی کامل داشته باشید، سپس به عیب یابی و تعمیر آن بپردازید. باید بدانید که ابتدایی‌ترین کار و بهترین روش در جهت عیب یابی و تعمیر کردن تابلو برق‌ها، چک و بررسی کردن ظاهر تجهیزات خواهد بود. در بسیاری از موارد داغ‌شدن بیش از حد، سوختگی، شکستن، ایجاد صداهای غیر نرمال می‌توانند یک راهنمای مناسب در جهت عیب یابی و تعمیر تابلو برق باشد. تابلو برق‌ها یک جایگاه برای تجهیزات مدیریتی و کنترلی در جریان برق ورودی به ساختمان است که ایراد داشتن آن بسیار خطرناک است.      

تعمیر و عیب یابی تابلو برق

عیب یابی تابلو برق

زمانیکه در یک مدار، جریان الکتریکی بیشتر از حد مجاز وارد آن شود، توسط قطع کننده‌های مدار گرمای بیش از حد حس می‌شود و سپس جریان برق قطع خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است که قطع کننده‌ها به دلایل مختلف خراب شوند؛ اصولاً در مکان‌‌های قدیمی که تابلو برق در آن وجود دارد، احتمال آسیب دیدن قطع کننده‌های مدار بیشتر خواهد بود و قطعاً بیشتر با تعمیر رو به رو می‌شوید. 

اصولاً سیستم‌های الکتریکی که قدیمی هستند، نمی‌توانند برای وسایل الکتریکی مدرن، لوازم خانگی، تجهیزات تهویه مطبوع انرژی کافی تأمین کنند. در حقیقت یک راهنمای خوب برای عیب یابی و تعمیرات تابلو برق‌ها توجه به فعالیت‌های ایجاد شده در لامپ تجهیزات نمایشی و رله‌های حفاظتی خواهد بود؛ از جمله این تجهیزات می‌توان به ولت مترها و آمپر مترها را نام برد. 

با توجه به آمار خطاها و اختلالات به وجود آمده در تابلو برق‌ها می‌توانید به عیب یابی و روند تعمیر این تابلوها کمک شایانی کنید. در واقع لازم است که تمام تنظیمات توجه کنید برای مثال تنظیمات تجهیزاتی همچون کلیدهای خودکار کنترل فازها، رله‌های حفاظتی، تایمرها و بی‌متال‌ها و … را مورد بررسی قرار دهید که به درستی انجام شوند؛ البته به‌منظور چک کردن عملکرد مدارهای الکتریکی مثل مدارهای کنترل و فرمان، به نقشه این مدارها مراجعه کنید. فراموش نکنید که برای عیب یابی هر تابلو برق، تست‌های منحصر به فردی در عیب یابی وجود دارد که لازم است انجام بگیرند. برای انجام این کار باید اطلاعات و شناخت کافی وجود داشته باشد. 

تابلو برق روشنایی

علت‌های بروز عیب در تابلو برق‌ها

اولین و مهمترین‌ ایرادی که در تابلو برق‌ها وجود دارد این است که تجهیزات داخلی تابلو برق بیشتر از حد ممکن داغ می‌شوند و این داغ شدن منشاء بسیاری از مشکلات است. درپی این داغ شدن، کلیدهای مینیاتوری موجود بالا زده می‌شوند و سپس کابل‌های داخلی ذوب می‌شوند و حتی آتش موجب آتش گرفتن آن‎‎ها می‌شود که در نهایت صدا و بوی سوختگی در محل منتشر می‌شود. بسیاری از دلایل که موجب داغ شدن تابلو برق می‌شوند عبارت‌اند از:

» شل‌بودن اتصالات داخلی

با سست بودن اتصالات کابل‌ها، میزان مقاومت در محل اتصال آن‌ها کم می‌شود که افزایش دما و آتش سوزی را در پی دارد.

» نامتعادل بودن‌بار

در ساختن و طراحی تابلو لازم است که بار در تابلو برق‌های سه فاز به صورت متعادل تقسیم شود؛ اگر این مسئله رعایت نشود افزایش دما را در پی دارد که در این صورت هم تجهیزات الکترونیکی به خطر خواهد افتاد.

» وجود اضافه‌بار

زمانی اضافه بار اتفاق می‌افتد که میزان جریان مصرفی بیشتر از آمپر مجاز باشد، بنابراین لازم است که داخل انواع تابلو برق‌ها از بیمتال‌ها و رله‌های حفاظتی استفاده شود.

» عدم استفاده از کابلشوی بیمتال

در ساختار انواع تابلو برق‎ها لازم است که از کابلشوهای مسی و آلومینیومی استفاده کرد، زمانیکه متریال محل اتصال و هادی متفاوت باشد، باید در جهت پیشگیری از خوردگی از کابلشوهای بیمتال استفاده شود. اگر از این کابل‌شوها استفاده نشود ممکن است که محل اتصال خورده شود و تجهیزات داغ شوند.               

نکات مهم در عیب یابی تابلو برق

در جهت تعمیر تابلو برق و عیب یابی آن باید که نکات زیر را رعایت کنید:

» قبل از تعمیر و عیب یابی تابلو لازم است که با نحوه عملکرد آن‌ها، قطعات حفاظتی، تجهیزات پیشگیرانه و … آشنایی و شناخت کاملی داشته باشید.
» بسیاری از نواقص و ایرادها که در تابلو برق دیده می‌شود به علت قفل داخلی سیستم است و هیچ ارتباطی به تجهیزات داخلی تابلو نخواهد داشت.
» لازم است در ابتدا درب کابین تابلو برق را باز نمایید و سپس به بررسی ظاهر تجهیزات بپردازید. برای مثال یکی از ایرادات قبلی که در تابلو وجود دارد که کلید مینیاتوری دائم می‌پرد، در این صورت احتمال خرابی تابلو در کلید مینیاتوری خواهد بود.
» پس از عیب یابی تابلو برق باید به بررسی نحوه عملکرد تجهیزات داخلی تابلو بپردازید؛ برای مثال عملکرد کنترل فازها، رله‌های حرارتی، کلیدهای اتوماتیک و … را بررسی کنید؛ چراکه درصورت عملکرد درست این تجهیزات، مسیر طولانی از عیب یابی طی می‌شود.
» برای عیب یابی تابلو برق حتماً نقشه مدارهای الکتریکی را بررسی کنید تا از کارکرد درست آن مطمئن شوید.
» در واقع برای تست مدارهای الکتریکی باید روش‌های مختلفی همچون تست مقاومت، پیوستگی مدار، تست مقاومت عایقی و در نهایت تست جریان مصرفی را انجام داد.
» لازم است بدانید که برای عیب یابی سریع و راحت تابلو برق بایستی آلارم‌ها و خطاهایی که از تجهیزاتی همچون آمپر متر، ولت متر و … ساطع می‌شود، بررسی و مورد توجه قرار بگیرند.        

 

سخن پایانی

در این مقاله نکات مهم جهت تعمیر تابلو برق، عیب یابی تابلو برق و علت بروز عیب در تابلو برق‌ها بیان شد؛ امیدرواریم مطالب برای شما کاربر گرامی کاربردی بوده باشد.

نظرات و سؤالات خود را برای ما کامنت بگذارید، در اسرع وقت متخصصین بهنام برق پاسخگوی شما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *