تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف برای ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود و دارای بدنه‌ای فلزی یا غیر فلزی است که از تجهیزات برق فشار ضعیف حفاظت می‌کند. ولتاژ تابلو برق فشار ضعیف 1000 ولت است و تجهیزات داخل آن با این ولتاژ کار می‌کنند. تابلو برق فشار ضعیف در انواع مختلف تهیه و تولید می‌شوند و از نظر ساختاری شامل ایستاده، رومیزی، رک و تابلو‌های دیواری هستند. لذا تجهیزاتی که در این تابلو برق‌ها قرار می‌گیرد دارای کاربرد‌های مختلف هستند و موارد مختلفی را در بر می‌گیرد. به صورت کلی تجهیزات تابلو برق شامل موارد زیر است:

تجهیزات-تابلو-برق-فشار-ضعیف-1-min-1024x256

فیوز

فیوزها در تابلو برق انواع مختلفی دارند و از مهم ترین اجزای تابلو برق می‌باشند. فیوز وظیفه قطع و وصل مدار، هنگام ورود جریان اضافه را بر عهده دارد. اگر تابلو برق به فیوزها متصل باشد در صورت افزایش جریان مدار را به سرعت قطع می‌کند.

کنتاکتور

کنتاکتور یکی از تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف است که عامل قطعی و اتصال مدار فرمان از راه دور می‌باشد. وظیفه آن قطع تمام تجهیزات تک فاز و سه فاز می‌باشد.

کلید اتوماتیک MCB

این کلید از جمله تجهیزاتی است که اگر بار اضافه وارد شبکه شود مدار را قطع می‌کند. کلید اتوماتیک MCB نسبت به فیوز‌ها بسیار حساس‌تر هستند و دقت بالایی دارند. عملکرد آن‌ها به صورت حرارتی – مغناطیسی است.

بی متال تک فاز - سه فاز

بی متال از تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف است که به عنوان سیستم حفاظتی موتور تلقی می‌شوند. بی متال تک فاز و سه فاز عملکرد قطع و وصل مدار را بر عهده دارند.

زمانی مدار را قطع می‌کند که حرارتشان بالا رفته در نهایت یکی از فلز‌های داخل بی متال خم می‌شود و جریان مدار تابلو برق قطع می‌گردد.

کلید‌ MPCB

کلید MPCB یکی از تجهیزات تابلو برق است که در دو روش حفاظت در مقابل خطا و حفاظت در مقابل اضافه جریان استفاده می‌شود.

این کلید‌ها در تابلو برق می‌تواند نقش مجزایی بر عهده داشته باشد. می‌تواند در برابر اضافه بار نمایش هشدار خطا، اتصال خودکار مجدد از موتور حفاظت کنند.

شستی دوبل

شستی دوبل از جمله تجهیزات تابلو برق محسوب می‌شود و برای راه اندازی و قطع کردن موتور کاربرد دارد. اگر شستی تابلو برق دوبل باشد، دو عمل اتصال و قطعی را انجام می‌دهد.

لیمیت سوئیچ

لیمیت سوئیچ در واقع قفل ایمنی هستند و برای کنترل دستگاه استفاده می‌شود.

میکرو سوئیچ

میکرو سوئیچ‌ها ساده ترین اجزا تابلو برق محسوب می‌شوند و برای قطع و وصل جریان برق در مدار الکتریکی به کار می‌رود.

تایمر

تایمر‌ها وظیفه کنترل مدار تابلو برق را بر عهده دارند. می‌توانند زمان میان دو عملکرد مدار فرمان را هم تنظیم و کنترل نمایند.

ساعت فرمان هفتگی

ساعت فرمان هفتگی در واقع طی بازه‌های زمانی متفاوت سیستم را به صورت دوره‌ای کنترل می‌کند.

محافظ ولتاژ

محافظ ولتاژ یکی از تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف است که روی تابلو برق نصب می‌شود و وظیفه دارد اضافه بار موجود در موتور را از جریان مدار قطع نماید. محافظ ولتاژ می‌تواند جایگزین مناسبی برای بی متال باشد.

فلوتر الکترونیکی

فلوتر الکتریکی وظیفه حفاظت از موتور در مقابل خشک کار کردن، را بر عهده دارد. می‌تواند سطح مایع موتور را کنترل نماید.

تابلو برق

ترموستات

ترموستات‌ها از جمله اجزای کوچک تابلو برق‌ها هستند و می‌توانند دمای حرارتی دستگاه را با دمای عملکرد آن در یک راستا تنظیم نمایند.

انواع سنسور

سنسور‌ها مجموعه حسگر‌هایی هستند که می‌توانند کمیت فیزیکی مانند حرارت و رطوبت و فشار را به کمیت‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند.

بنابراین به دو دسته تماسی و غیر تماس تقسیم می‌شوند. سنسورهایی که در تابلو برق صنعتی استفاده می‌شوند دارای تنوع بالایی بوده و به صورت سنسور خازنی، سنسور نوری و سنسور القایی تقسیم می‌شوند.

شمارنده دیجیتال

یکی دیگر از تجهیزات تابلو برق شمارنده دیجیتال است که در تابلو برق صنعتی استفاده می‌شود.

این کانتر تعداد دفعاتی که دستگاه عملکردی را انجام می‌دهد نمایش می‌دهد و در حافظه نگه می‌دارد.

ترانس

ترانس از مهم ترین بخش‌های تابلو برق است و می‌تواند اندازه گیری و نظارت خوبی روی اجزای تابلو برق داشته باشد. در تابلو برق فشار ضعیف وظیفه کنترل و نظارت بر عملکرد شبکه و رله‌ها را بر عهده دارد.

کلید ولت متر

کلید ولت متر از جمله تجهیزات اندازه گیری تابلو برق فشار ضعیف است. این ولت متر‌ها دارای دو پایه هستند و می‌توانند ولتاژ بین فاز یا یک فاز و نول را اندازه گیری نمایند.

دارای سه حالت اندازه گیری برای ولتاژ‌های خطی است. این کلید از تغییرات ولتاژ جلوگیری می‌کند. در صورتی که تغییرات ولتاژ رخ دهد مدار را قطع می‌کند.

مقره

در تابلو برق فشار ضعیف از انواع مقره نیز استفاده می‌شود. مقره در واقع وظیفه ایزوله کردن‌ هادی از بدنه تابلو برق را بر عهده دارد. مقره‌ها انواع مختلف سوزنی، آویزی ، کششی ، اتکایی و در نهایت چرخی دارند.

گلند کابل

گلند یکی دیگر از تجهیزات تابلو برق است که برای جلوگیری از ورود گرد و غبار، آب ، روغن و مواد شیمیایی به داخل تابلو برق استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف از جمله اصلی ترین تجهیزات ساختمان‌های مسکونی می‌باشد که از بدنه فلزی یا غیر فلزی تشکیل شده است این تجهیزات از برق فشار ضعیف محافظت می‌کند. 

این تجهیزات کاربردهای مختلفی دارد و انواع کختلفی را شامل می‌شود.در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون نتجهیزات تابلو برق فشار ضعیف می توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت بهنام برق با ما در تماس باشید. شما نیز می توانید پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بروزرسانی 18.6.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *