تابلو برق صنعتی یک محفظه فلزی بوده که قطعات گوناگونی درون آن تعبیه می‌شوند. قطعات مورد استفاده در تابلو برق با توجه به نوع کاربرد تابلو برق دارای تفاوت است. تابلو برق‌ها علاوه بر اینکه از قطعات درون خود در مقابل عوامل خارجی محافظت می‌نمایند، برای کاربران نیز در مقابل برق گرفتگی حفاظتی ایجاد می‌کند. به بیان دیگر یک تابلو برق صنعتی یک محفظه بوده که انواع مختلف کلیدها، سوئیچ‌ها، نمایشگرها و دیگر تجهیزات الکترونیکی را در خود قرار داده تا از بروز صدمه در تجهیزات و اعمال شوک به آن‌ها جلوگیری نمایند. انواع گوناگون تابلو برق صنعتی در فعالیت‌های متنوع نیروگاهی، پروژه‌های نفت و گاز، پتروشیمی، تولیدی و صنعتی، سدسازی و عمرانی، ایستگاه‌های مترو، پالایشگاه‌ها و پروژه‌های سازمانی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تابلو برق کنتور را با بهترین قیمت از نمایندگی معتبر بهنام برق خریداری نمائید ⚡

تجهیزات تابلو برق صنعتی، دربرگیرنده‌ی کلیه تجهیزات الکتریکی و مکانیکی می‌باشد که در کنار یکدیگر براساس یک نقشه دقیق در درون بنده فلزی تعبیه شده‌اند. تجهیزات تابلو برق صنعتی معمولاً به منظور راه اندازی، حفاظت، کنترل و توزیع جریان برق در داخل تابلو به کار گرفته می‌شوند. آگاهی کامل نسبت به تجهیزات داخل آن و شیوه‌ی کارکرد آن‌ها جهت طراحی تابلوهای برق یک امر الزامی است. تابلو برق صنعتی، تجهیزات برقی هستند که به منظور ایجاد ارتباط میان تجهیزات الکترونیکی که در آن تعبیه شده‌اند، استفاده می‎‌گردد. تابلوهای برق از لحاظ ولتاژ برق به سه نوع فشار قوی، فشار ضعیف و فشار متوسط تقسیم بندی می‌شوند. در مواقع لزوم یک تابلو برق صنعتی که ایمن و استاندارد است، مسئولیت کنترل و قطع جریان مدار را بر عهده دارد.

انواع تجهیزات تابلو برق صنعتی

کنترل ابزارآلات برقی کارخانه‌های صنعتی به شیوه کارکرد قطعات الکتریکی و مدارهای وابسته است. لازمه‌ی تأمین انرژی این گونه تجهیزات و بهره‌برداری راحت، مطمئن و بدون توقف از تجهیزات الکتریکی، به کارگیری قطعات ایمن و با کیفیت می‌باشد. با توجه به نوع تابلو برق صنعتی و کاربرد آن تجهیزات گوناگونی در داخل آن تعبیه می‌شوند:

◀فیوز

این قطعه از با اهمیت‌ترین قسمت‌های تابلو برق صنعتی است. فیوزها مسئول محافظت از مدارها در مقابل تغییرات ولتاژ برق هستند. به بیان دیگر فیوز یک قطعه‌ی الکتریکی است که هنگامی که جریان از اندازه‌ی مجاز خود فراتر رود، آن را قطع می‌کند. هنگامی که با اضافه‌ی بار روبرو باشد، می‌شکند و یا دمای فیوز افزایش یافته و ذوب می‌گردد. در حقیقت رتبه فیوز موجب فیوز می‌شود. فیوز تجهیزی به منظور حفاظت مدار در مقابل اتصال‌های کوتاه است. فیوز انواع متنوعی دارد که از جمله‌ آن می‌توان به فیوزهای کاردی، فیوز فشنگی و فیوز HRC اشاره داشت.

◀کلید مینیاتوری MCB

زمانی که در شبکه وضعیتی ایجاد شود که کلید مینیاتوری تعبیه شده در تابلو برق صنعتی آن را خطر شناسایی کند، از این رو موجب قطع جریان در مدار الکتریکی خواهد شد. کلید مینیاتوری در مدار کارکرد مناسب‌تری دارد و شرایط غیر طبیعی را بهتر می‌تواند کنترل نماید. این ابزار نیز در انواع گوناگونی از قبیل تک پل، سه پل، چهار پل و در آمپرهای گوناگونی تهیه می‌شوند. از دو مدار حفاظت حرارتی و حفاظت مغناطیسی تشکیل شده است. این نوع کلید به طور معمول در نقش کلید فرعی در تابلوهای برق صنعتی به کار می‌رود و اغلب در جریان‌های پایین‌تر از 100 آمپر تولید می‌شود. کلید مینیاتوری نیز همچون فیوز مسئولیت دارد از تجهیزات در مقابل افزایش جریان و اضافه بار حفاظتی ایجاد کند. با این اختلاف که کلید مینیاتوری در زمان قطعی جریان نمی‌سوزد و آن را می‌توان مجدد به مدار بازگرداند.

◀بی متال

این ابزار در تابلو برق صنعتی موجب تبدیل تغییرات دما به جابه‌جایی مکانیکی می‌شود. علاوه بر این از موتور سه فاز در زمان به کارگیری با ولتاژ پایین، در مقابل اضافه بار محافظت می‌نماید. دو عنصر فعال در بی متال مشاهده می‌شود که از تلفیق دو فلز به وجود آمده است و اختلاف ضریب انبساطی میان دو فلز را مورد بررسی قرار می‌دهد. این ارزیابی به این ترتیب است که چنانچه دمای مدار بسیار افزایش یابد، یکی از فلزهای حاضر در بی متال خم شده و در نتیجه جریان را در تابلو برق قطع می‌گردد. بی متال‌ها برای کنترل جریان در تابلو برق صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع بی متال هنگاکی جریان را قطع می‌نماید که دمای مدار فراتر از اندازه‌ی مجاز باشد. کارکرد اصلی بی متال در محافظت از موتورهای سه فاز در مقابل اورهیتینگ است.

◀کلید حرارتی (MPCB)

کلید حرارتی (MPCB) مسئول حفاظت از موتور الکتریکی است. این ابزار یکی از تجهیزات متنوع تابلو برق‌ صنعتی به شمار می‌رود که تنها به منظور حفاظت و ایمنی از موتور الکتریکی به کار رفته است. کلید حرارتی در مدار قادر است علاوه بر کنترل حفاظت از اضافه بار، در مقابل خطای مغناطیسی موجب محافظت از تابلو برق خواهد شد. موتورهای الکتریکی در حقیقت سرعتی که احتمال دارد قطعات مکانیکی داشته باشند را مورد کنترل قرار می‌دهند. از این رو قطعه‌‌ی با اهمیتی به حساب می‌آید. هر کلید حرارتی MPCB در تابلو برق صنعتی از نقش‌های مختلفی برخوردار است و در حقیقت منبع الکتریسته را ایمن می‌سازد. در مقابل بروز خطاهایی نظیر عدم تعادل فاز و افتی که احتمال دارد جریان فاز داشته باشد، کارکرد حفاظتی داشته و مانع از بروز آن‌ها خواهد شد.

◀کلید RCD

به کلید RCD یا (Residual Current Device) کلید محافظ جان و یا کلید نشتی جریان نیز گفته می‎‌شود. این قطعه در تابلو برق صنعتی حفاظت از جان کاربرانی که مشغول فعالیت با تابلو هستند و یا در اطراف آن حضور دارند، را برعهده دارد. این قطعه در مواقعی همچون شوک الکتریکی که احتمال دارد با لمس سیم بدون روکش به وجود آید، از جان کاربران مراقبت می‌نماید. هنگامی که نشتی جریان ایجاد رویت شود، این کلید موجب قطعی مدار شده تا از آسیب‌های حاصل از برق گرفتگی و وقوع آتش سوزی جلوگیری نماید. کلید RCD به طور مداوم جریان برق را مورد کنترل قرار داده و چنانچه میزان جریان جاری در فاز به نول بازنگردد، عدم انطباق میان دو جریان فاز و نول را تشخیص داده و بی درنگ مدار را قطع می‌کند.

◀کنتاکتور

یکی از قطعات موجود در تابلو برق صنعتی کنتاکتور است که یک کلید الکترومغناطیسی بوده و به منظور قطع و وصل نمودن جریان برق از راه دور مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارکرد کنتاکتور در مدار به عملکرد رله مشابه است. در تابلو برق صنعتی فرآیند قطع و وصل جریان به الکتروموتور با استفاده از این قطعه‌ی با اهمیت صورت می‌گیرد. به منظور از راه دور کنترل یک موتور که سه فاز است و یا اینکه موتور متوقف شود، کنتاکتور را به کار می‎‌گیرند. در این شرایط یک رله‌ی منحصر به فرد لازم است و همچنین یک کلید اتصال قوی نیز می‌بایست در دسترس باشد تا کنتاکتور بتواند فشار جریان به وجود آمده در موتور را به سمت چرخه‌ی روشن و خاموش هدایت نماید و فرآیند نیز با ایمنی تمام انجام پذیرد.

◀چراغ سیگنال

این ابزار برای اعلام هشدار در تابلو برق صنعتی به کار می‌رود. در دیدگاه کلی قسمتی از تجهیزات تابلو برق صنعتی که مسئولیت اطلاع رسانی به پرسنل را بر عهده دارند، بر روی درب دستگاه تعبیه می‌شوند. چراغ‌های سیگنال علاوه بر این وظیفه دارند تا خاموش و روشن شدن بخش‌های گوناگونی که در حال فعالیت هستند را نمایش دهند و در شرایط بروز مشکل، هشدار‌هایی صادر خواهند کرد. دلیل اینکه هشدار HMI به کار نمی‌رود، به این خاطر که تابلو برق صنعتی از قسمت‌‌های بسیار حساسی برخودار است. علاوه بر این کنترل‌هایی در تابلو تعبیه شده‎اند تا در مواقع حساس و خطر آفرین موجب قطعی تابلو برق شوند.

◀چراغ هشدار

چراغ هشدار یا (tower light) در حقیقت مسئولیت اعلام خطر را بر عهده داشته و برای نمایش شرایط عملکرد دستگاه در فاصله‌ای طولانی به کار گرفته می‌شوند. هر رنگ این قطعه بیانگر شرایط حال حاضر در دستگاه است. این چراغ‌ها یک مدل از هشدار دهنده‌ها هستند و زمان بروز مشکل و خطر فعال شده و از فاصله‌ای دور اعلام هشدار انجام می‎‌دهند. بعضی از چراغ‌های هشدار از آژیر نیز برخوردار هستند. این نوع چراغ‌ها در خط تولید یا بر روی پنل‌ها و تجهیزات تعبیه می‌شوند. آن‌ها در رنگ‌های قرمز، سبز، آبی و بنفش قابل دسترس هستند و هر رنگ یک شرایط مخصوص از دستگاه را به نمایش می‌گذارد. این نوع چراغ‌ها می‌توانند با سیستم هشدار شنیداری نیز تجهیز شوند.

◀تایمر

تایمرها در تابلو برق صنعتی مسئولیت کنترل زمان پردازش را بر عهده دارند. علاوه بر این هنگامی که دستگاه در شرایط اتوماتیک است، شمارش زمان را آغاز می‌کند و در زمان مطلوبی سیگنال را صادر می‌کند. تایمر از یک مجموعه کلید تشکیل شده است که شامل کنتاکت‌های باز و بسته هستند. کارکرد تایمر به این شکل است که با اتصال جریان برق به منبع تغذیه‌ی آن، براساس برنامه‌ی تنظیمی و بعد از مدت زمان معین شده فعالیت کرده و کنتاکت‌های داخلی آن تغییر شرایط می‌دهند. به ‌این ترتیب که کنتاکت‌های باز آن بسته خواهند شد یا کنتاکت‌های بسته‌ی آن باز می‌گردند. با زمان دادن به آن‌ها می‌توان بعد از فرارسیدن زمان لازم سیگنال را به طرف خروجی راهنمایی نمائید. تایمرها در تابلو برق به منظور راه‌اندازی خودکار دستگاه‌ها، ماشین آلات یا آغاز و راه‌اندازی یک عملیات صنعتی به کار گرفته می‎‌شوند.

◀ترمینال

از آنجا که ترمینال در تابلو برق صنعتی در حدواسط اجزای داخلی تابلو برق و قطعات خارجی قرار دارند، به منظور ایجاد ارتباط به کار می‌روند. این قطعه سه مدل ریلی و شاخه‌ای و پیچی دارد. ترمینال ریلی بر روی ریل تابلو برق تعبیه می‌شود. تابلو برق‌هایی که از مدل شاخه‌ای می‌باشند نیز به منظور انشعاب گیری سیم‌ها در محیط‌های گوناگون به کار می‌روند. ترمینال پیچی از سرعت بهتر، نصب راحتی در مقایسه با مدل شاخه‌ای برخوردار بوده و همچنین در این نوع می‌توان چندین سیم را به هم متصل نمود. ترمینال بستر مورد نیاز جهت برقراری ارتباط بین اجزای داخل تابلو برق و قطعات خارجی را ایجاد می کند. دو نوع ترمینال در دسترس هستند: ترمینال فرمان و ترمینال پاور. ترمینال فرمان موجب فعالسازی میکروسوئیچ‌ها و سنسورها شده و اطلاعاتی را به تابلو برق انتقال می‌دهد.

فروشگاه بهنام برق

فروشگاه بهنام برق از جمله نمایندگی‌های معتبر در زمینه‌ی ارائه‌ی انواع تجهیزات تابلو برق صنعتی با قیمتی به صرفه و کیفیتی مطلوب به شمار می‌رود. فروشگاه بهنام برق سازنده و مونتاژ کننده انواع مختلف تابلو برق‌ روشنایی، خانگی، صنعتی و فروشنده اقسام متنوع پنل، ریسه، پرژکتور و علاوه بر این ابزارآلات صنعتی برندهای شناخته شده‌ای نظیر اشنایدر، هیوندا، پارس اروند و پارس فانال را عرضه می‌کند.  بهنام برق از سال 1383 فعالیت خود را آغاز نموده و با 14 سال سابقه حضور در زمینه‌ی برق و تجهیزات برقی و عرضه انواع گوناگون سیم و کابل مطرح است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *