تابلو برق موتور خانه چیست؟

تابلو برق موتورخانه برای افزایش و تولید گرما در ساختمان استفاده می‌شود. این تابلو برق اصولاً برای سیستم‌های گرمایشی که از گردش آب گرم استفاده می‌کنند، مناسب هستند. کنترل سیستم‌های گرمایشی از نظر حرارتی توسط موتورخانه انجام می‌شود؛ به صورت کلی، اساس کار این سیستم‌‌ها ساده است. ابتدا آب توسط مشعل گرم می‌شود و توسط پمپ داخل لوله‌ها و شوفاژ جریان می‌یابد، در نتیجه هوای گرم تولید می‌شود. مشعل‌ها توسط گاز و برق تکفاز فعالیت می‌کنند، اما پمپ با برق سه‌فاز یا تکفاز کار می‌کند؛ لذا تابلو برق موتورخانه که در این سیستم استفاده می‌شود اهمیت به‌سزایی دارد.

انواع تابلو برق

اجزای تابلو برق موتور خانه

تابلو برق موتور حانه دارای نظم و کارکرد مخصوص به خود است، لذا با توجه به موارد زیر از کیفیت مطلوب و اجزای مختلف تشکیل شده‌اند:

» مشعل

در این تابلو برق دو عدد مشعل وجود دارد که توسط گاز و برق تکفاز روشن می‌شوند و آب را گرم می‌کنند. مشعل ابعاد و اندازه‌های مختلفی دارند.

» ترموستارت

روی لوله‌های آب خروجی ترموستارت قرار دارد؛ این ترموستارت در دمای 65 تا 75 درجه سانتی‌ گراد فعالیت می‌کند. برق تکفاز مشعل‌ها را فندک می‌زند و روشن می‌شوند و باعث فعال شدن ترموستارت می‌شوند؛ با توجه به اینکه ترموستارت از نوع جداری است و روی جداره لوله آب نصب می‌شوند، نسبت به دما حساس هستند؛ لذا وزش باد سرد از طریق پنجره در موتورخانه روی عملکردشان تاثیر‌گذار خواهد بود.

» سه عدد پمپ

در تابلو برق، سه عدد پمپ قرار دارد که جریان 8.3 آمپر جریان دارد. دو عدد موتور تک‌فاز هم دارای جریان 2.2 آمپر است.

برای قطع و وصل کردن خط سه‌فاز تغذیه کننده موتور، سه فاز به کنتاکتور و بی‌متال نیاز است، همچنین برای خاموش و روشن کردن خط تک فاز نیاز به کنتاکتور سه‌فاز و بیمتال است.

جهت روشن و خاموش کردن خط تک‌فاز که به موتور مربوط است، تکفاز دوم نیاز به کنتاکتور سه‌فاز و بی‌متال است. جهت تغییر وضعیت روش کنترل، نیاز به کلید سلکتور تکفاز است. برای سنجش جهت سه‌فاز از نظر قطعی یا جابجایی فاز، نیاز به رله کنترل‌ فاز است.

از ساعت فرمان یا تایمر برای کنترل اتوماتیک عملکرد موتور‌خانه استفاده می‌شود؛ دارای کلید MCB برای قطع و وصل سه‌فاز کل تابلو استفاده می‌شود. کلید MCB برای قطع و وصل سه‌فاز پمپ سه‌فاز استفاده می‌شود. از دو فیوز تک‌فاز برای روشن و خاموش کردن مشعل استفاده می‌شود.

دارای دو عدد فیوز تکفاز برای مدار فرمان است؛ از کنتاکتور برای روشن و خاموش کردن مشعل‌ها استفاده می‌شود. دارای فن برای خروجی هوا و تخلیه مناسب هستند و در موتورخانه برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لوله‌های آب گرم از عایق پشم شیشه استفاده می‌شود، همچنین دارای وسایل حفاظتی مناسب هستند و مشعل‌ها با هم روشن و خاموش می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *