این روزها تابلو برق‎‌های مختلفی تولید می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به تابلو برق فشار متوسط، تابلو برق‌ فشار ضعیف و تابلو برق صنعتی و… اشاره کرد. قطعاً هر کدام از این تابلو برق‌ها در شرایط مختلفی استفاده می‌شوند، اما در اینجا بحث اصلی ما تابلو برق‌ فشار متوسط است. این تابلو برق‌ها در یک بازه مشخصی از ولتاژ می‌‎توانند که مدار را قطع و وصل کنند و یا این که جریان را برای قسمت‌های مختلف تأمین کنند. تابلو برق‌های فشار متوسط در سری‎‌های مختلفی طراحی می‌شوند، که جدیدترین مدل آن‌ها برای حفظ ایمنی از گازهای SF6 داخل محفظه تابلو برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ناگفته نماند که نوع فلزی این تابلو برق‌ها بسیار پرکاربرد است که تجهیزات داخلی آن در یک محفظه مخصوص قرار دارند. این تابلو برق‌ها شامل مجموعه‌ای از فیوزها، کلیدها، قطع و وصل کننده‌های جریان در مدار هستند که در مکان‌هایی که جریان برق وجود دارد، کاربرد دارند. بازه ولتاژی که برای این تابلو برق‌ها در نظر گرفته شده است، 1Kv تا 36Kv است و در سایزهای متوسط و بزرگ در بازار یافت می‌شود که با توجه به نیازتان می‌توانید آن‌ها را تهیه و خریداری کنید. وظیفه اصلی این تابلو برق‌ها در محافظت از تجهیزات الکتریکی داخلی تابلو برق است و علاوه بر آن انرژی الکتریکی را به درستی توزیع و انتقال می‌دهد. درکل این تابلو برق‌ها در هر مکانی که جریان برق وجود داشته باشند کاربرد دارند؛ برای مثال می‌توان تأسیسات صنعتی، تأسیسات تجاری را نام برد.

─── ⋆⋅☆⋅⋆ ──

بهترین و متنوع ترین انواع تابلو برق کنتور در فروشگاه اینترنتی بهنام برق

─── ⋆⋅☆⋅⋆ ──

انواع تابلو برق فشار متوسط

همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم تابلو برق فشار متوسط در مدل‌های مختلفی طراحی و تولید می‎شود که با توجه به نوع ساختار داخلی و کاربردی که دارند به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه برای دریافت اطلاعات بیشتر هر کدام از این تابلوها را مورد بررسی قرار می‎دهیم:

⬅️ تابلو برق عایق گاز GIS

یک نمونه تابلو برق فشار متوسط، تابلو برق عایق گاز GIS است که متشکل از محفظه‌های مهر و موم شده است. در واقع این تابلو برق با گازهای مختلفی همچون گاز SF6 یا همان سولفور هگزا است و یا مخلوطی از این گاز با سایر گازهای عایق پر شده‌اند و در بازار موجود هستند. این محفظه‌هایی که با گاز مهر و موم شده‌اند دارای فرآیند نصب ساده و راحت‌تری هستند که در عین حال با حجم کمی که دارند، باعث می‌شود که فضای کمتری هم اشغال شود. اساساً تابلو برق‌های عایق گاز بر اساس دو استاندارد C37.72 و ANSI C37.60 طراحی و تولید و حتی آزمایش می‌شوند.

قبل  از این که استاندارد IEEE C37.20.9 تعریف شود، برای تولید این تابلو برق‎ها یعنی تقریباً تابستان 2019 از استاندارد IEC 62271 استفاده می‌شد، یعنی براساس استاندارد IEC 62271 تابلو برق عایق گاز را طراحی و تولید و آزمایش می‎‌کردند. توجه کنید که استفاده از گاز به جای تابلو برق عایق هوا به عنوان عایق، این امکان را فراهم می‌کند که فاصله بین اجرای داخلی تابلو برق کمتر شود.    

⬅️ تابلو برق فشار متوسط Metal Clad

یک نمونه دیگر از تابلو برق‎‌های فشار متوسط، متال کلدها هستند که بر اساس استاندارد IEEE C37.20.2 تعریف و تولید می‌شوند. اصولاً این استاندارد به فرآیند ساخت این تابلو برق اشاره می‌‎کند که در آن همه اجزای الکتریکی داخل یک محفظه فلزی به صورت جداگانه محصورند. تجهیزاتی که در این تابلو برق وجود دارند سوئیچ، باس خروجی، باس ورودی، ابزارهای اندازه‌ گیری، قطع و وصل کننده‌های اصلی مدار و … هستند. در حقیقت برای این که یک سهولت نگهداری کارایی بهتر، یک سطح ایمنی بهتر فراهم شود، این کار را انجام می‌دهند. سطح ولتاژی که برای این مدل تابلو برق در نظر گرفته شده است از 5Kv تا 38Kv متغیر خواهد بود. تابلو برق متال کلد از سه کلید قطع کننده مدار برخوردار است که معمولاً در نیروگاه‌ها تأسیسات صنعتی، خطوط انتقال برق کاربرد دارد.

تابلو برق فشار متوسط ​

⬅️ تابلو برق فشار متوسط Metal Enclosed

این مدل تابلو برق بر اساس استاندارد IEEE C37.20.3 طراحی شده است که در آن تجهیزاتی همچون فیوزهای برق، مدارهای قطع کننده مدار، تجهیزات اندازه گیری و کنترل و انواع ترانس و … قرار دارند. توجه کنید که می‎‌توان این دستگاه را داخل محفظه‌های مشترک هم نصب نمود، یعنی نمی‎‌توان تجهیزات را همچون متال کلدها به صورت جداگانه نصب کرد. کاربرد این تابلو برق در تأسیسات صنعتی و تجاری با ولتاژ برق ورودی بیشتر از 480 تا 600 ولت است.

⬅️ تابلو برق پد شده Pad-Mounted Switchgears

این تابلو برق فشار متوسط براساس استاندارد IEEE C37.74 طراحی و ساخته می‎‌شود. این مدل تابلو برق برای سیستم‎‌های توزیع زیر زمینی که دارای ولتاژ 5Kv تا 38Kv گزینه بسیار مناسبی هستند. در حقیقت باتوجه به ویژگی‌هایی که این مدل تابلو برق‎‌ها دارند، می‌‎توان آن‎ها را در فضاهای باز و محیط‌های بیرونی استفاده کرد. تابلو برق پد شده معمولاً در برابر دما از مقاوتم بالایی برخوردار است و در عین حال پیچیدگی کمی دارد.

در حقیقت برای استفاده در خطوط توزیع و کنترل مجموعه‌‎ها، گزینه بسیار ایده‌آلی است. در این تابلو برق از فیوزها، سوئیچ‌ها، قطع کننده‌‎های خلاء، برای محافظت از جریان‌های پایدار، کم کردن قطعی‌های مدار، پیدا کردن خطاها و… استفاده می‌شود. در تابلو برق پد شده، که توسط 6 روش در یک مخزن مشترک ایزوله شده، در دسترس خواهد بود. عایق بندی‌هایی که در این تابلو برق استفاده می‌‎شود گاز‌های SF6، هوا، فناوری جامد دی الکتریک، مایع و سایر مواد جامد هستند.

⬅️ تابلو برق فشار متوسط زیر سطحی

این تابلو برق برای ولتاژهای 15Kv تا 38Kv کاربرد دارد که طراحی آن به صورتی است که دستگاه‌ها و متعلقات آن در زیر زمین به خوبی کار کنند. این مدل تابلو برق‌‎ها می‎‌توانند که در مکان‎هایی که در معرض نفوذ آب قرار دارند و یا مکان‎های خشک مورد استفاده قرار بگیرند. با استفاده از تابلو برق زیر سطحی این امکان وجود دارد که دستگاه‌ها را روی زمین به صورت دستی و یا با استفاده از رله‌ها کنترل کرد و حتی نقص و عیوب احتمالی را رفع کرد.

⬅️ تابلو برق مقاوم در برابر قوس

تابلو برق مقاوم در برابر قوس، تابلو برق‎‌های معمولی هستند که بر اساس دو استاندارد IEEE و IEC طراحی و تولید می‌شوند. این مدل تابلو برق‎‌ها باعث می‌‎شوند که در شرایط عادی ایمنی کامل برای پرسنل نگهداری و تجهیزات به خوبی فراهم می‌‎شود. با وجود این شرایط، بیان شده این تابلو برق‎‌های معمولی برای مقاومت در مقابل انرژی عظیم آزاد شده در زمان خرابی برق، طراحی نشده‌‎اند و گزینه مناسبی نیستند.

تجهیزات اصلی تابلو برق فشار متوسط

تجهیزات اصلی تابلو برق فشار متوسط ​

هر تابلو برق فشار متوسط از اجزای مختلفی همچون موارد زیر تشکیل شده‌اند:

🔶 کابل ورودی: کابل‌‎هایی که برای تابلو برق استفاده می‎‌شوند، را می‎‌توان در هر سطح ولتاژی مورد استفاده قرار داد؛ یعنی در ولتاژهای سطح پایین و بالا و متوسط کاربرد دارند.

🔶 کلید تیغه‌‎ای: با استفاده از کلید تیغه‌ای می‎‌توان که قسمت‌‎های مختلف و ایزولاسیون را از هم جدا کرد.

🔶 کلید قطع بار: کلید قطع بار باعث می‌‎شود که در مواقع اضطراری مدار را قطع کرد و با این کار تجهیزات کمتر آسیب می‎‌بینند و یا از آسیب دیدن آن‎ها جلوگیری می‎‌شود. 

🔶 رله حفاظتی: از این رله برای محافظت از تجهیزاتی همچون فیدرها، خازن‌ها، ترانسفوراماتورها  و… کاربرد دارد.

🔶 فیوز ولتاژ متوسط: این فیوزها در تابلو برق‌ها به عنوان محافظ در برابر اتصال کوتاه عملکردی مناسب دارند.

🔶 مدار شکن: در هنگام اتصال کوتاه و تحت بار، این مدل کلید به عنوان کلید مکانیکی مدار را قطع می‌‎کند.

سخن نهایی

در این مقاله انواع مدل‌های تابلو برق فشار متوسط، به تفکیک مورد بررسی قرار گرفت؛ امیدواریم مورد توجه شما کاربر گرامی قرار گرفته باشد. بهنام برق با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *