تابلو برق فشار ضعیف چیست؟

تابلو برق فشار ضعیف، مجموعه‌ای از یک یا چند وسیلۀ قطع و وصل فشار ضعیف است که در کنار تجهیزات کنترلی، اندازه‌گیری، نشانگر، حفاظتی، تنظیم‌کننده و … مرتبط با خود که به طور کامل نصب شده و کلیه اتصالات الکتریکی و مکانیکی داخلی و قطعات ساختمانی را دربر می‌گیرد. بعد از تبدیل ولتاژ فشار قوی به ولتاژ فشار ضعیف در پست‌های‌ ترانس، برای تقسیم انرژی الکتریکی، تابلو‌های فشار ضعیف را به کار می‌گیرند. 

به‌طور معمول ولتاژ نامی تابلو‌های فشار ضعیف در جریان متناوب از ۱۰۰۰V و فرکانس ۱۰۰۰Hz است و در جریان مستقیم ولتاژ نامی تابلو از ۱۵۰۰V فراتر نمی‌رود. در شرایطی که ولتاژ مربوط به تابلو برق، یعنی تابلو برق متوسط در محدوده‌ی ۱۰۰۰ الی ۶۳۰۰۰ ولت و در تابلو برق فشار قوی نیز بیشتر از ۶۳۰۰۰ ولت تا ۴۰۰۰۰۰ ولت است.

طرح و اندازه تابلو‌های فشار ضعیف را تنوع در سلایق مصرف‌کننده‌ها، نیاز‌های گوناگون تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین، تابلو‌های فشار ضعیف در اندازه‌های استاندارد تولید شده و با توجه به نیاز به کلید‌های خودکار و یا تلفیق کلید و فیوز‌های متعدد و علاوه بر این به دستگاه‌های اندازه‌گیری و… برای مدار‌های خروجی تجهیز می‌شود. این تابلو‌ها با توجه به مکان نصب آن‌ها از جنس عایق، چدن، ورقه‌های آهن و به شکل‌های گوناگون روکار، توکار، دیواری و‌ایستاده جهت استفاده در فضا‌های آزاد یا سرپوشیده تولید می‌شوند. 

تابلو برق موتورخانه

اکثر تابلو‌ برق موتورخانه از نوع‌ ایستاده بوده و دیگر تابلو‌ها از نوع توکار تمام بسته هستند. در برخی از تابلو‌ها بر روی درب تابلو یک سری کلید وجود دارد، تحت عنوان START-STOP یا یک کلیدگردان که به‌منظور روشن و خاموش نمودن روشنایی و یا موتور استفاده می‌شود. این تابلو‌ها به طور معمول در روبرو دارای دربی هستند که دسته کلید‌ها، وسایل اندازه‌گیری، انواع پوش باتن و همینطور لامپ سیگنال بر روی آن سوار می‌شوند و با توجه به نوع نیاز امکان دارد قسمت پشت تابلو باز یا بسته باشد.

جهت مشاهده نوع کنتور تابلو برق‌ها در فروشگاه بهنام برق به دسته تابلو برق کنتور مراجعه نمایید.

انواع تابلو برق فشار ضعیف

تابلو‌های فشار ضعیف قابل مصرف در برق ساختمان را با توجه به مکان و موقعیت قرار‌گیری آن‌ها نسبت به منبع تغذیه و نقش آن‌ها در سیستم کنترل و نشر برق در چندین گروه طبقه‌بندی می‌کنند. علاوه بر این با نظر به نوع کارکرد و شرایط فیزیکی که تابلو‌های فشار ضعیف دارند، می‌توان آن‌ها را در چند دسته گوناگون قرار داد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

» تابلو برق بارانی:

این مدل از تابلو‌های برق فشار ضعیف جهت استفاده در فضای باز طراحی شده‌اند که دارای یک کلاهک ویژه هستند. شیب این کلاهک متناسب با محل نصب قابلیت تنظیم از چهار سو است. یکی از خصوصیات این تابلو‌ها شیار‌های مخصوصی است که در جلوی تابلو تعبیه شده‌اند که این کار منجر می‌شود تا قطعات الکتریکی استفاده شده در تابلو، تهویه و خنک نگه داشته شوند. درجه حفاظت در این مدل از تابلو‌های برق فشار ضعیف به شکل IP ۵۴~ ۵۶ طراحی شده‌اند.

» تابلو برق سلولی:

این نوع از تابلو‌های برق فشار ضعیف با به‌کارگیری پیچ و مهره، به شکل‌ ایستاده طراحی می‌شوند. روبند‌های لولایی در ساختار تابلو‌های برق سلولی استفاده شده است که از آن‌ها جهت ممانعت از دسترسی به نقاتی از تابلو که حاوی برق هستند، به‌کار برده می‌شود. قطعات گوناگونی که در این تابلو تعبیه شده‌اند با کمک پیچ و مهره‌های مخصوص به سینی اتصال پیدا کرده‌اند. سرویس و نگهداری این نوع از تابلو‌ها به آسانی انجام گرفته و جهت دسترسی به قطعات گوناگون به کار رفته در آن، کافیست درب جلوی تابلو و روبنده باز شوند.

» تابلو برق دیواری:

این مدل از تابلو‌های برق فشار ضعیف را به شکل توکار و روکار نصب شده و ورق روغنی و یا گالوانیزه را در ساختار خود به‌کار گرفته‌اند. در تابلو‌هایی که به شکل توکار نصب می‌شوند جهت افزایش سرعت در کار از یک فریم استفاده می‌شود. روبنده‌های لولایی در تابلو‌های برق دیواری براساس استاندارد جهت عدم دسترسی به نقاط برق‌دار به‌کار ‌می‌روند.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

شما عزیزان می‌توانید انواع محصولات تابلو برق صنعتی را در بهنام برق مشاهده و اینترنتی خرید کنید.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

اجزای تابلو برق فشار ضعیف چیست؟

اطلاعات و قطعات مکانیکی و الکتریکی موجود در تابلو شامل ضخامت ورق، فریم تابلو، روبند، نوع رنگ استفاده شده، جا نقشه‌ای، یراق آلات، نوع تابلو (یک درب، دو درب، نرمال، اضطراری) نام شرکت سازنده تابلو، نام تابلو، چراغ سیگنال (رنگ، تعداد، وات، نوع لامپ، فیوز) مشخصات فیوز‌های به کار رفته در تابلو همراه با پایه فیوز، کلید مینیاتوی (تکفاز، سه فاز، ولتاژ قابل تحمل) رله، کنتاکتور، کلید گردان ( با مشخصات کامل ) مشخصات ترمینال، مشخصات شین فاز، نول، مقره‌های پشت شین، نوع سیم کشی داخلی تابلو، نوع سیم کشی خط به تابلو، نحوه‌ی انتقال سیم در تابلو (ترانکینک، استفاده از کمربند) به کار بردن سیم یک تکه در تابلو، شماره‌گذاری خطوط روی ترمینال و استفاده از کابلشو می‌گردد. 

اجزای سازنده تابلو برق فشار ضعیف 

» انواع کنتاکتور‌ها

» کلید‌های نشتی جریان

» ترانس‌ها

» بی متال‌های تک فاز و سه فاز

» کلید اتوماتیک mcb و mccb

» کلید فیوز و انواع فیوز‌ها

» کلید ولت متر

» انواع کلید گردان

» ریل

» باسبار یا شینه

» گلند و ترمینال

» مقره

» شینه نول

» لامپ سیگنال

» وایرشو و کابلشو

» لیمیت سوئیچ

» ساعت فرمان هفتگی

» تایمر استارت مجدد

» سنسور‌ها

برای بازدید از نوع روشنایی تابلو برق‌ها به دسته تابلو برق روشنایی در فروشگاه بهنام برق مراجعه نمایید.

» کلید mpcb:

این کلید‌ها دو کاربرد متفاوت دارند، یکی حفاظت در برابر خطا و دیگری حفاظت در مقابل اضافه بار است. این وسایل در سایر تابلو برق‌ها یعنی تابلو برق‌های فشار متوسط و فشار زیاد کارکرد‌های دیگری نیز دارند.

» شستی دوبل‌:

این قطعه به منظور شروع و قطع فعالیت موتور استفاده می‌شود. البته این دو کار در حالتی صورت می‌گیرند که شستی دوبل باشد و اگر در حالت تکی به‌کار رفته باشد، تنها یکی از کار‌های قطع و یا وصل موتور را صورت می‌دهد.

» میکروسوئیچ‌ها:

به‌طور کلی ساده‌ترین عضو تابلو‌های برق فشار ضعیف میکروسوئیچ‌ها هستند که به جهت قطع و یا وصل کردن جریان برق در مدار‌های الکترونیکی کارکرد دارند.

» محافظ ولتاژ:
زمانیکه ولتاژ‌های برقی بیش از حد مجاز باشند، این محافظ‌ها ولتاژ‌های اضافه را دچار انحراف کرده و با استفاده از سیمی که به زمین وصل است آن را دفع می‌کنند.

» کنترل بار: 

به جهت قطع کردن موتور‌های الکتریکی در زمان بار اضافه مورد استفاده واقع می‌شوند.

» فلوتر الکترونیکی: 

وظیفه فلوتر‌ها این است که از خشک کار کردن موتور ممانعت کنند و مایع را در سطح دستگاه کنترل نمایند.

ممنون از این که ما را در  مقاله تابلو برق فشار ضعیف چیست، همراهی کردید؛ نظرات و سوالات خود را برای بهنام برق کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *