تابلو برق محفظه‌ای است که تجهیزات و قطعات برقی مختلف مثل سوئیچ کلیدها، دستگیره‌ها و نمایشگرها درون آن قرار گرفته و باعث ایجاد نظم و ارتباط مناسب میان اجزای یک سیستم الکتریکی می‌شود و دارای انواع مختلفی در ساختمان‌ها و صنایع می‌باشد. کاربردهای اصلی انواع تابلو برق محافظت از تجهیزات، کنترل و پایش سیستم برق و همچنین جلوگیری از برق‌ گرفتگی است. تابلو‌ برق‌ها معمولاً فلزی هستند و تجهیزات قرار گرفته در آن‌ها بستگی به نوع و کاربرد‌شان دارد. یکی از انواع مهم تابلو برق، تابلو برق صنعتی است. این نوع تابلو نیز همان‌طور که گفته شد از تجهیزات در برابر عوامل محیطی و از کاربران تجهیزات در برابر شوک الکتریکی محافظت می‌کند، همچنین تابلو برق صنعتی سبب سهولت کنترل یا راه‌اندازی تجهیزات برقی می‌شود. تابلو برق صنعتی بر اساس ولتاژ در سه دسته فشار ضعیف (تا 1 کیلو ولت)، فشار متوسط (تا ۳۶ کیلو ولت) و فشارقوی (بالای ۳۶ کیلو ولت) دسته‌بندی می‌شود.

تابلو برق آسانسور چیست؟

درصورتی‌که با کارکرد آسانسورها آشنا باشید یا در این زمینه فعالیت می‌کنید احتمالاً موتورخانه آسانسور را دیده‌اید؛ موتورخانه آسانسور دارای دو تابلو می‌باشد: 1. تابلو فرمان و 2. تابلو برق.

تابلو فرمان آسانسور عملکردهای مختلف آسانسور را کنترل می‌کند. برای مثال این تابلو تنظیم‌کننده سرعت موتور آسانسور، کنترل‌کننده باز و بسته شدن درب و ترمزها است. در واقع کاربر دستورات خود را از طریق دکمه‌های موجود در کابین ارسال کرده و تابلو فرمان با پردازش این دستورات، فرمان‌های لازم را صادر کرده‌ و آسانسور را هدایت می‌کند. همچنین تابلو فرمان دائماً وضعیت و موقعیت قرارگیری کابین را بررسی و آن را مشخص می‌نماید. برای تکمیل عملکرد آسانسور عملکرد تابلو برق آسانسور لازم است. تابلو برق با به‌ کارگیری کنتاکتورهای فرمان و میکروکنترلر مستقر در آن کنترل و تنظیم آسانسور را به عهده دارد. به‌ بیان‌دیگر تابلو فرمان مکان پردازش و صدور فرمان‌ها است و تابلو برق شرایط و انرژی الکتریکی لازم را مهیا و باعث اجرای فرمان صادر شده از تابلو فرمان می‌شود. از این‌ رو کیفیت و اصالت قطعات سازنده تابلو برق بسیار مهم و اساسی بوده و انتخاب تابلو برقی باکیفیت نامناسب می‌‌تواند منجر به مشکلاتی همچون صدای زیاد آسانسور هنگام حرکت شود.

برای مشاهده انواع تابلو برق کنتور روی دکمه مقابل کلیک کنید.

مهم ترین اجزای تابلو برق آسانسور

تابلو فرمان آسانسور

تغذیه‌ کننده تابلو برق آسانسور یک کابل پنج رشته‌ای می‌باشد که سطح مقطعی برابر با ۵ میلی‌متر داشته و از سمت مشاعات GDB است. از ۵ رشته‌ی این کابل ۳ رشته سیم فاز وارد کلید مینیاتوری، یک‌ رشته سیم نول به شینه نول و هادی حفاظتی به شینه زمین تابلو برق آسانسور وصل می‌گردد. یکی از عوامل مهم در تعیین و انتخاب کابل سه فاز و کلید مینیاتوری مقدار مصرف تابلو برق آسانسور است. البته به دلیل اینکه در زمان اتصال کوتاه، عملکرد کلید مینیاتوری کندتر از فیوز است به‌جای آن کلید مینیاتوری سکسیونری در تابلو برق آسانسور به‌کاربرده می‌شود.

خروجی کلید مینیاتوری سه فاز وظیفه تغذیه سه قسمت را دارد:

🟤 اولین قسمت کلید صفر و یک در تابلو برق است که خروجی کلید مینیاتوری سه فاز با اتصال به این کلید امکان قطع و وصل کردن برق کل آسانسور را بدون نیاز به باز کردن درب تابلو فراهم می‌سازد.

🟤 دومین جایی که توسط خروجی کلید مینیاتوری سه فاز تغذیه می‌شود سه کلید فیوز شیشه‌ای دو آمپر بوده و جهت ترمینال ورودی چراغ سیگنال است.

🟤 سومین محلی که خروجی این ‌کلید به آن وصل می‌شود می‌تواند یک باس‌بار یا رابط مینیاتوری سه فاز باشد.

به‌ طور کلی قطعاتی که در ساخت تابلو برق آسانسور به کار گرفته می‌شوند شامل مواردی از جمله فیوز سه فاز، پریز تک فاز، پایه ارت، لامپ سیگنال، فیوز تک فاز، کانال و سیم هستند. البته توجه داشته باشید همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره شد انتخاب صحیح کلید مینیاتوری و کابل سه فاز به‌ عنوان ورودی تابلو، انتخابی متناسب با مصرف تابلو برق آسانسور مورد‌ نظر است.

همان‌طور که گفته شد انواع گوناگون تابلو از نظر جنس، ابعاد، نوع عملکرد و شرکت‌های تولیدی متفاوت‌اند، فروشگاه بهنام برق عرضه‌کننده انواع تابلو برق‌های ساختمان و تابلو برق‌های صنعتی ازجمله تابلو برق آسانسور بوده و همواره در تلاش برای ارائه محصولات باکیفیت در جهت جلب رضایت مشتری است.

از این‌رو تابلو برق‌های موجود در سایت بهنام برق دارای اصالت و کیفیت بالا بوده و تولید شده توسط بهترین برندهای موجود در بازار هستند که شما مشتری گرامی در صورتی‌ که قصد خرید تابلو برق آسانسور یا انواع دیگر آن را دارید، ‌می‌توانید هم‌اکنون از فروشگاه بهنام برق اقدام به خرید این محصول کاربردی فرمایید.

تابلو برق آسانسور عموماً بدنه‌ی فلزی دارد و سایر تجهیزات و قطعات داخل آن قرار داده‌ شده‌اند. البته این تابلوها در انواع گوناگون ازنظر جنس، ابعاد و نوع عملکرد توسط شرکت‌های تولیدکننده به بازار عرضه می‌شوند. قطعات انتخاب‌شده جهت به‌ کارگیری در تابلو برق‌های آسانسور نیز متفاوت بوده و در قیمت آسانسور تأثیرگذار هستند. پس به‌ طور کلی قیمت تمام‌شده تابلو برق آسانسور به مواردی همچون برند سازنده، نوع طراحی آن، قطعات به‌ کار رفته در تابلو و سایر ویژگی‌های آن وابسته است.

همچنین نوسانات بازار نیز در قیمت‌گذاری این محصول دخیل بوده و امکان تعیین قیمت دقیق تابلو برق آسانسور را غیرممکن می‌سازد. البته شما ‌می‌توانید قیمت روز انواع تابلوهای برق را از سایت یا پشتیبانی فروشگاه بهنام برق استعلام نمایید.

سخن نهایی

تابلو برق آسانسور عملکردهای مختلف آسانسور را کنترل می کند برای مثال باز و بسته شدن درب آسانسور، سرعت موتور آسانسور و ترمزها. به عبارت دیگر تابلو برق آسانسور با به کارگیری کنتکتورهای فرمان و میکروکنترلر مستقر در آن آسانسور را مدیریت و کنترل می کند در واقع تابلو برق آسانسور هسته اصلی آسانسور است و باید تمامی قطعات تشکیل دهنده آن سالم باشند در غیر این صورت باعث بروز مشکلات ناگواری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *