ترمینال برق چیست؟

 ترمینال‌ برق یکی از پراستفاده‌ترین ابزارآلات جانبی در صنعت برق به‌شمار می‌‎روند. به این نوع ترمینال‌ها، کانکتور نیز می‌گویند؛ وظیفه اصلی و بااهمیت این نوع ترمینال‌ها، متصل کردن دو یا چند سیم به طور موقتی است، اما این فرآیند احتمال دارد منجر به بروز برق گرفتگی و آتش سوزی گردد؛ چرا که زمانی که دو سیم با نوار چسب به هم اتصال می‌یابند، جریان برق عبوری موجب گرم شدن سیم‌ها شده و احتمال بروز برق گرفتگی و آتش سوزی را افزایش می‌دهد؛ اما چنانچه ترمینال برق به کار گرفته شود، این اتفاق روی نمی‌دهد و بدون گرم شدن سیم‌ها جریان برق عبور کرده و از خطر بروز هر نوع آسیبی کاسته می‌شود.

ترمینال برق، نوعی از اتصالات است که در آن سیم‌ها از طریق پیچ‌های نگهدارنده ترمینال به یکدیگر متصل شده و به این واسطه اتصال میان آن‌ها برقرار می‌گردد. ترمینال‌ برق چند خانه دارایتنوع زیادی دارند، همچون دوخانه، سه خانه و… که با استفاده از یک مانع ایزوله پلاستیکی از یکدیگر مجزا می‌شوند. در این نوع ترمینال‌های چند خانه، هرقسمت با خانه با استفاده از یک مغزی (که جنس این مغزی به طور معمول از برنج و مس است) و دو پیچ از سایر قسمت‌ها مجزا شده است. از آنجا که راه‌های دیگر اتصال از قبیل اتصال با اقسام مختلف چسب‌ها، شیوه‌های ایمن و قابل اطمینانی نیستند، به‌کارگیری ترمینال‌های برق جایگزین مطلوبی برای سایر شیوه‌های اتصال محسوب می‌شود.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

متنوع‌ترین و باکیفیت‌ترین تابلو برق کنتور، فقط در فروشگاه بهنام برق!

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

کاربرد ترمینال برق

ترمنیال تابلو برق - بهنام برق

ترمینال یک قطعه پلاستیکی است که در نقش یک نقطه اتصالی میان برق توزیعی و برق ورودی به تابلو هستند. کابل‌ها تحت هیچ شرایطی به طور مستقیم به دستگاه‌های الکتریکی وصل نمی‌شوند؛ نخست وارد سینی یا داکت می‌شوند، سپس در تابلو وارد شده و از آنجا به کلیه تجهیزات منتقل می‌گردد. ترمینال در تابلو برق به عنوان واسط میان کابل و قطعه الکتریکی ایفای نقش می‌کند. از جمله کاربردهای ترمینال تابلو برق به‌صورت زیر است:

◀️ به وسیله‌ی ترمینال برق، به آسانی می‌توان مکان اتصال سیم‌ها را بارها باز و بسته نمود، بی‌آنکه ایرادی پدیدار شود.

◀️ ترمینال برق به منظور اتصال موقت و یا دائمی سیم‌ها مورد استفاده قرار می‌‎گیرد. در شرایط اتصال دائمی، می‌توان چندین مرتبه این نوع ترمینال برق را باز و بسته کرد و دست به تعویض سیم‌ها زد.

◀️ ترمینال برق ریلی به‌منظور انشعاب گیری از تابلو برق بی‌آنکه خطری ایجاد شود، به کار می‌رود. به‌کارگیری ترمینال‌ها منجر به ایجاد شرایط مطلوب و ایمن برای کار مورد نظر می‌شود.

◀️ از آنجا که ترمینال برق موجب کاهش افت فشار در برق کشی می‌شود و نسبت به خطر آتش سوزی و برق گرفتگی ممانعتی ایجاد می‌کند، به کارگیری آن باعث افرایش ایمنی در زمان فعالیت می‌شود.

💠 ترمینال الکتریکی ریلی

چنانچه قصد انشعاب گیری از تابلوی برق وجود داشته باشد و چند ترمینال مورد نیاز است؛ ترمینال‌های ریلی به‌صورتی تهیه شده‌اند که می‌توان تعدادی را در کنار یکدیگر به‌صورت کشویی قرار داد؛ در نتیجه این گونه از ترمینال‌های تابلو برق را روی ریل نصب می‌کنند.

💠 ترمینال الکتریکی شاخه‌ای

ترمینال شاخه‌ای به منظور اتصال سیم‌ها به هم و افزایش طول سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد که در نقش ترمینال میان راهی نیز مطرح است. در ساختار این گونه ترمینال‌ها، ۱۲ شاخه قرار داشته که قابلیت جدا نمودن آن‌ها نیز وجود دارد.

💠 ترمینال الکتریکی پیچی

این گونه ترمینال، قطعه‌ای پلاستیکی است که در ساختار خود از یک عدد هادی شیاردار از جنس استیل برخوردار است. لازم به ذکر است که این نوع ترمینال الکتریکی در مقایسه با ترمینال شاخه‌ای، قیمت ارزان‌تری داشته و نصب آن به علت وجود شیارهایی بر روی بدنه خارجی که اصطکاک میان دست و ترمینال را افزایش می‌دهد، آسان‌تر خواهد بود.

💠ترمینال ارت

برای اتصال هادی‌های نزولی، هادی‌های چاه ارت و هادی‌های همبندی به هم استفاده می‌شود. سیستم ارتینگ جهت حفاظت از افراد در برابر برق گرفتگی در مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری به کار گرفته می‌شود.

💠 ترمینال فیوز خور

در شرایط افزایش جریان برق، قطعه‌ای که در این نوع ترمینال‌ها وجود دارد، ذوب شده و موجب قطع شدن جریان مدار می‌شود.

انواع سایز ترمینال برق

ترمینال برق یا کانکتور از انواع مختلف کانکتورهای الکتریکی به شمار رفته و با استفاده از پیچ‌های ترمینال، سیم‌ها را نگه می‌دارد و به دنبال آن اتصال برقرار می‌گردد. ترمینال‌ها در سایزهای متنوع و همچنین در انواع یک طبقه و چند طبقه قابل دسترس هستند. سایز ترمینال برق در حقیقت عددی است که بیانگر قطر سیم وارد شده به درون ترمینال است. به این فاکتور نمره ترمینال نیز می‌گویند. سایز سیم‌ها نیز به نوع کاربرد و سیستم مصرف‌کننده مدنظر بستگی خواهد داشت. سایز ۲.۵ به طور معمول مختص سیگنال‌ها و سیم‌های کنترلی به کار رفته، اما مختص سیم‌های متصل به یک موتور می‌بایست توجه داشت که موتور مورد نظر چند کیلو وات بوده و چه جریانی را قادر به کشش است، سپس متناسب با جریان عبوری، سیمی با نمره ۱۰ یا سایز دیگر را مورد استفاده قرار داد. سایز ترمینال تابلو برق می‌تواند در برگیرنده‌ی اعدادی همچون ۵/۲.۴، ۶.۱۰ و… میلی‌متر نیز باشد. به طور مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

🔶 ترمینال برق ۲ خانه سایز ۶

🔶 ترمینال برق ۳ خانه سایز ۱۰

🔶 ترمینال برق ۳ خانه سایز ۶

ترمینال برق

رنگ‌ بندی ترمینال برق

رنگ استاندارد مختص ترمینال تابلو برق ارت سبز و زرد است. رنگ ترمینال تابلو برق‌های سه فاز قدرت عبارت‌اند از قرمز، زرد، سبز و آبی. ترتیب این نوع رنگ‌ها می‌تواند به دو صورت قرمز، زرد و سبز یا قرمز، زرد و آبی باشد که هر رنگ به ترتیب بیانگر فازهای R، S و T است. در شرایط نخست از رنگ آبی برای سیم نول و در شرایط دوم برای سیم نول از رنگ سبز استفاده می‌نمایند.

سخن نهایی

همانطور که گفته شد، ترمینال برق یکی از انواع اتصالات است سیم‌ها درون آن از به واسطه پیچ‌های نگهدارنده ترمینال به یکدیگر متصل هستند و به‌همین دلیل، اتصال میان آن‌ها برقرار می‌شود؛ از انواع ترمینال تابلو برق، می‌توان به الکتریکی ریلی، الکتریکی شاخه‌ای، الکتریکی پیچی، ارت و فیوزخور اشاره کرد که در سایز‌های ۲.۴ تا ۱۰ میلی‌متر و در رنگ‌های قرمز، زرد، سبز و آبی ارائه می‌شوند که به‌صورت رنگ‌های قرز، زرد، سبز یا قرمز، زرد،آبی است. بهنام برق با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *