اصول طراحی تابلو برق

اصول طراحی تابلو برق: تابلو برق از تجهیزاتی محسوب می‌شود که برای کنترل و توزیع انرژی استفاده می‌شود. تابلو برق‌ها دارای انواع مختلف هستند و با توجه به طراحی و ساخت آن تجهیزات تابلو برق مانند خازن، کلید مینیاتوری و کلید اتوماتیک و‌ترانس جریان و کنتور‌ها نصب می‌شوند.

برای بازدید از نوع روشنایی تابلو برق‌ها به دسته  تابلو برق کنتور  در فروشگاه بهنام برق مراجعه نمایید.

الزامات و دستورالعمل طراحی و ساخت تابلو برق

برای ساخت تابلو برق دستورالعمل طراحی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

» ایمنی تابلو برق

» حفظ زیبایی و نظم تابلو برق

» میزان استحکام تابلو برق

» کاهش تلفات الکتریکی شبکه

» کاهش سوء استفاده از لوازم اندازه‌ گیری

» سهولت در حمل و نقل

» سهولت در بهره‌ برداری

به‌صورت کلی تابلو برق به کلید اصلی متصل می‌شود و جریان نامی‌این کلید برابر با جریان نامی‌کل تابلو خواهد بود. این جریان از حداکثر جریان اتصالات کوتاهی که ممکن است رخ دهد کمتر نیست. تابلو برق دارای کلید خودکار اصلی است و به صورت انشعابی از یک مدار تغذیه می‌شود؛ همچنین ورودی تابلو برق یک کلید اتوماتیک قرار داده می‌شود، چرا که منبع تغذیه اصلی یکی از انشعاب‌های‌ ترانس اداره برق است.
در صورتیکه تابلو برق مجهز به فیوز باشد، فیوز نزدیک کلید نصب می‌گردد. کلید اتوماتیک شمش‌های فازی هم در خروجی نصب می‌شوند.

مراحل طراحی تأسیسات الکتریکی تابلو برق

برای طراحی و ساخت تابلو برق تاسیسات الکتریکی طبق زیر عمل می‌شود:

» بررسی بار: این مرحله شامل تعیین توان مورد نیاز و محل دقیق تجمع بار، شناسایی مراکز تقسیم بار، تعیین مسیر هادی و در نهایت تخمین زدن توان مصرفی با احتساب ضریب دیماند خواهد بود.

» تعیین ظرفیت ژنراتور: این مرحله طبق میزان رشد بار در آینده طراحی می‌شود.

» تعیین سایز‌ هادی‌ها: در این مرحله میزان بار‌ هادی تخمین‌زده می‌شود؛ سطح مقطع‌ هادی طبق جریان و نوع‌ هادی بر اساس تعداد رشته و عایق مشخص می‌شود.

» بررسی افت ولتاژ بار در دورترین نقطه: در این مرحله میزان افت ولتاژ بار در دورترین نقطه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

» محاسبه اتصال کوتاه: میزان اتصال کوتاه در محل باس و میزان جریان اتصالا کوتاه در این مرحله محاسبه می‌شود.

» انتخاب و تنظیم حفاظت: در این مرحله میزان ظرفیت قطع کلید یا فیوز و میزان جریان نامی‌ فیوز و میزان حفاظت بار تخمین‌ زده می‌شود.

» بررسی صلاحیت عملکرد حفاظت‌ها: در این مرحله از عملکرد صحیح تمامی‌ حفاظت‌های در مقابل اضافه‌بار و در مقابل اتصال کوتاه و در مقابل تمای غیر مستقیم کاملا تست و بررسی می‌شود.

» اطمینان از هماهنگی حفاظت‌ها: در این مرحله تمام حفاظت‌ها بررسی می‌شود.

» انتخاب تجهیزات: در این مرحله لوازم جانبی و تجهیزات و متعلقات تابلو برق مانند سیستم برق اضطراری و ترمینال‌ها و جعبه تقسیم و … انتخاب می‌شود.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

شما عزیزان می‌توانید انواع محصولات تابلو برق صنعتی را در بهنام برق مشاهده و اینترنتی خرید کنید.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

چیدمان لوازم تابلو برق و محل نصب صحیح آن‌ها

تابلو برق‌ها انواع مختلف دارند و طبق اصول فوق طراحی می‌شوند؛ به همان میزان که طراحی تابلو برق اهمیت دارد، چیدمان لوازم تابلو برق و محل نصب صحیح آن‌ها هم اهمیت دارد. اجزای تابلو برق شامل موارد زیر است:

» کنتاکتور

» بی‌متال

» رله‌ها

» کلید‌ها

» تجهیزات اندازه‌گیری

» ترانس جریان

قطعاتی که در مقابل ضربه بسیار حساس هستند، مانند کنترل‌ کننده‌ها و انواع پی‌ال‌سی در قسمت‌های بالایی تابلو برق قرار می‌گیرند. کلید اصلی با رعایت فاصله استاندارد در سمت پایین و چپ قرار می‌گیرد. فیوز‌ها در قسمت بالا و در ردیف پاینی پی‌ال‌سی‌ها نصب می‌شوند.

ترانسفورماتور‌ها در پایین‌ترین سطح تابلو برق قرار دارند. ترمینال‌ها در محل ورودی و خروجی تابلو نصب می‌شوند. خازن‌ها که از مهم‌ترین بخش‌های تابلو برق هستند به‌صورت‌ ایستاده در پایین‌ترین قسمت تابلو قرار می‌گیرند. ادوات فرمان نیز در قسمت پایینی تابلو قرار می‌گیرند. شینه‌ها به صورت عمودی و در نزیدکی ترمینال در سمت راست قرار می‌گیرند. شینه نول نیز به صورت عمودی در سمت چپ فاز ورودی است.

ابعاد و اندازه‌های لوازم تابلو برق

ابعاد و اندازه‌های لوازم تابلو برق نیز تاثیری در محل قرار‌گیری ندارند؛ لذا در طراحی تابلو برق ابتدا تجهیزات و لوازم مورد نیاز را مشخص نموده و سپس میزان فضای لازم برای نصب را در نظر بگیرید. به هیچ عنوان به‌دلیل کمبود فضا، محل نصب و قرار‌گیری تجهیزات را تغییر ندهید و تا حد امکان سعی کنید اندازه تابلو برقی که انتخاب می‌کنید با اندازه و ابعاد تجهیزات مورد استفاده نیز سازگار باشد.

در صورتیکه تجهیزات در محل مناسب نصب نشوند؛ شاهد مشکلاتی مانند عملکرد نادرست تابلو برق خواهید بود؛ لذا رعایت فاصله استاندارد میان قطعات مهم جلوه می‌شود. این فضا برای عبور هوا و جلوگیری از تاثیر منفی حرارت بر عملکرد تجهیزات در نظر گرفته می‌شود. با توجه به‌اینکه نحوه نصب و چیدمان تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف با فشار متوسط و فشار قوی متفاوت است، اصول کلی و میزان فاصله‌ها به صورت فوق است.

در تابلو برق‌ها ابعاد و اندازه‌های استاندارد از اهمیت به سزایی برخوردار است. دقت داشته باشید که هر چه جریان بیشتر شود، قطر سیم و کابل و کابلشو و سرسیم‌ها نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه میزان فضای مورد نیاز هم باید بیشتر در نظر گرفته شود. سیستم داکت کشی هم با توجه به حجم سیم‌ها و حجم کانال انتخاب می‌شود؛‌ لذا میزان فضای خالی در داکت هم حدود ۳۰ درصد در نظر گرفته می‌شود. این میزان مختص به عبور جریان هوا است.

نکات راه اندازی تابلو برق‌ها

دقت کنید که اگر پس از نصب و راه‌اندازی تابلو برق عرض تابلو بیش از ۹۰ سانتی‌متر بود، از درب‌های دوبخشی استفاده کنید. این درب‌ها دسترسی را سریع‌تر می‌کند و می‌تواند تاثیر به سزایی در امنیت تجهیزات و افزایش نظم داشته باشد. تابلو برق‌ها با هر ابعاد و اندازه‌ای قابل تهیه و ساخت هستند و می‌توان مناسب‌ترین را با توجه به نیاز پیاده‌سازی نمود.

برای به‌دست آوردن ابعاد تابلو برق می‌توانید نیاز‌های سیستم و محیط را مد نظر قرار بدهید. ابعاد استاندارد تابلو برق‌ ایستاده شامل:
۸۰ * ۸۰ * ۲۰۰ و ۶۰ * ۸۰ * ۲۰۰ و ۶۰ * ۶۰ * ۲۰۰ می‌باشد.
درصورت وجود هر گونه سوال و ابهام پیرامون اصول طراحی تابلو برق، چیدمان و نصب صحیح اجزا تابلو برق دارید می‌توانید با ما در تماس باشید و مشاوره دریافت نمایید؛ همچنین برای تهیه و خرید تابلو برق با ابعاد و اندازه سفارشی شده با بهنام برق در تماس باشید.

نوشته شده در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *