بررسی اجزای تابلو برق ساختمان

» تابلوی تقسیم واحد

» تابلوی عمومی

» تابلوی اصلی(تابلو برق کنتور)

تابلو برق تقسیم واحد

از این نوع تابلو برق در مدار‌های روشنایی، پریز و دیگر مصارف یک واحد مسکونی استفاده می‌شود. دو مدل کلید در تابلو تقسیم واحد مورد استفاده قرار می‌گیرد:

» کلید MCB

این کلید از دو بخش حرارتی (افزایش تدریجی جریان) و مغناطیسی (جریان بسیار در مدت زمان کم) تهیه شده است. این نوع کلید‌ها در دو مدل B و C تولید شده‌اند. مدل B در کاربردهای روشنایی استفاده شده و تند کار است. مدل C نیز در راه اندازی الکتروموتور‌ها و علاوه بر این در پریز‌ها به‌کار گرفته شده و کند کار است. فیوز می‌بایست با نظر به جریان عبوری از آن و مدل مصرف کننده انتخاب گردد. سیم فاز بعد از عبور از فیوز مینیاتوری اصلی، در فیوز‌های مینیاتوری هر کدام از خط‌ها وارد می‌شود. برخی از این نوع تابلو‌ها حاوی یک لامپ سیگنال به‌منظور نمایش حضور و یا عدم حضور برق در تابلو هستند. در مدار‌های روشنایی 10A و در پریز‌ها 16A به‌کار کرفته می‌شود. برای کاربردهای خاص (همچون کولر) می‌بایست سطح مقطع سیم و آمپر فیوز را بانظر به توان آن محاسبه نمود و برگزید.

» کلید RCCB

در تابلوی تقسیم واحد پیشنهاد می‌گردد، کلید RCCB یا کلید محافظ جان مورد استفاده قرار بگیرند. این کلید در دو مدل سه فاز و تک فاز تولید می‌شود. در مدل تک فاز، این کلید از یک پیچ اتصال (شمارۀ 1) و یک پیچ دیگر تحت عنوان N جهت اتصال سیم فاز و نول ورودی اصلی است. پیچ‌های 1 و N موجود در زیر کلید به‌منظور اتصال به مصرف کننده هستند.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

شما عزیزان می‌توانید انواع محصولات تابلو برق صنعتی را در بهنام برق مشاهده و اینترنتی خرید کنید.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

بررسی اجزای تابلو برق ساختمان

تابلو برق عمومی

کابل اصلی، بعد از ورود به تابلو، در کلید گردان 1 – 0 وارد می‌شود تا از این طریق بتوان برق اصلی تابلو را توسط کلید، قطع و وصل نمود. سیم‌های فاز بعد از عبور از کلید در فیوز سه فاز وارد می‌شوند. میزان جریان نامی فیوز‌ها بر حسب مصرف تابلو بوده و محاسبه می‌شود. به‌منظور نمایش وجود برق در تابلو، سه لامپ سیگنال مختص سه فاز به‌کار رفته است. در شرایطی که ساختمان از آسانسور یا موتورخانه مختص سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی برخوردار باشد. تابلوی GP سه فاز بوده و یک خط خروجی سه فاز که انرژی آن از یک فیوز سه فاز، تأمین می‌شود، مختص تابلوی آسانسور خواهد بود.

تابلو برق کنتور

در ابتدا سه سیم فاز در کلید فیوز وارد می‌شوند؛ کلید فیوز‌ها می‌بایست قابل قطع زیر بار باشند. مصرف برق تمامی واحدهای ساختمان در تابلو برق کنتور می‌بایست به‌صورت یکسان روی فاز‌های 2، 1 و 3 تقسیم گردند. درج عنوان فاز در کنار هر خط ضروری است. بر روی درپوش این نوع تابلو نیز سه لامپ سیگنال تعبیه می‌گردد. در تابلو کنتور، به‌‌علت به‌کارگیری بسیار از سیم‌های ارت و نول، می‌بایست برای هر کدام یک ترمینال یا شینه (تسمۀ مسی) در نظر گرفته شود. 

سطح مقطع شینه می‌بایست همچون سطح مقطع سیم‌ها محاسبه گردد. شینه‌ها بر روی پایه‌های عایق تحت عنوان مقره (Isolator) قرار می‌گیرند. این مقره‌ها از جنس پلاستیک یا چینی هستند. به‌منظور سیم کشی منظم داخل کابین‌ها می‌توان داکت و در برخی موارد ویژه کمربند پلاستیکی را مورد استفاده قرار داد. تابلوی اصلی به سه بخش تقسیم می‌گردد. یک بخش به ورود کابل اصلی مربوط بوده و عبور آن از کلید فیوز و فیوز‌های اصلی مینیاتوری صورت می‌گیرد. بخش دیگر مکان نصب کنتور‌ها و بخشی دیگر نیز به مینیاتوری‌هایی مربوط است که خروجی تابلو به‌حساب می‌آید.

سخن نهایی

با تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله «اجزای تابلو برق ساختمان» همراهی نمودید. سؤالات و نظرات خود را برای ما کامنت بگذارید؛ کارشناسان بهنام برق در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود.

نوشته شده در تاریخ  ۱۱ مهر ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *